2022-07-29 11:00:00

Fortsatt motvind för padeln
Försäljningen minskade y/y till 47 mkr (58) och EBITDA minskade till 1,2 mkr (16,4). Trots en vikande annonsmarknad ökade omsättningen inom Media 6% tack vare en god utveckling av prenumerationstjänster. Elite Prospects visar på fortsatt stark potential. Padeln fortsatte att ha en tuff utveckling och minskade omsättningen med 45%.

Åtgärder för att förbättra situationen
ESMG fortsätter att optimera sin portfölj av padelanläggningar för att få upp lönsamheten i en marknad som konsolideras. En olönsam anläggning har stängts tillfälligt och ett sparpaket initierades som ska ge 15 mkr per år fr.o.m. Q1 2023. Bolaget jobbar också med att få ut mer per användare av Elite Prospects. Vi anser att bolaget agerar kraftfullt för att komma ur den tuffa marknaden med god lönsamhet.

Justerar estimat och mulitplar
Vi har justerat våra antaganden för Every Padel något efter utvecklingen i kvartalet. Vi har även justerat ner multiplarna i vår SOTP-värdering något samt höjt vår WACC i DCF-värderingen för att återspegla marknadens osäkra läge. Detta gör att vi landar på ett motiverat värde på 30-32 kr (48-51) vilket ger en uppsida om ca 150% från dagens nivåer.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 29-07-2022 kl. 08:49: https://docs.penser.se/a/2962/ESMG_Q2_22.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/