2024-07-09 08:25:00

Ordningen återställs
Efter en osedvanligt stor lagerneddragning av Zubsolv-tabletter hos grossister i Q1(24) förväntar vi oss att det skett en normalisering under Q2(24e), med potential att positivt överraska vid en påbörjad återställning av lagernivåerna. Vi räknar med att bolaget visar en nettoomsättning på 158,9 mkr (157,7 mkr) för perioden, men en negativ organisk tillväxt på -2% Y/Y. Med en försäljning som bättre följer förskrivningen under kvartalet ser vi utrymme för lönsamhetsförbättringar Q/Q och vi förväntar oss ett positivt EBITDA samt att EBIT närmar sig positivt territorium i Q2(24e), vilket innebär att EBITDA når 18,4 mkr (5,6 mkr) och EBIT uppgår till -2,2 mkr (-12,9 mkr).

Estimaten oförändrade, blicken på OX124
Inför rapporten för Q2(24e) har vi inte gjort några prognosjusteringar och förväntar oss en relativt odramatisk utveckling under perioden. Vi räknar med att bolaget kommer att upprepa sina finansiella mål för helåret 2024. Det vi framför allt ser fram emot i rapporten är att få en uppdatering på den regulatoriska processen att nå godkännande av OX124 på den amerikanska marknaden. Centralt i processen är att det går/gått bra med de kompletteringar som efterfrågats av FDA. Vår förväntan är att PDUFA-datumet i juli behöver skjutas framåt till senare under Q3, vilket vi bedömer ligger i förväntansbilden i marknaden. Vi hoppas även på att få en uppdatering om huruvida det fortsatt pågår diskussioner med potentiella partners för OX640.

Upprepar vår värdering
Aktien har utvecklats relativt väl sedan Q1(24)-rapporten i förväntan om att nedgången i försäljningen var tillfällig. Den har handlats i linje Stockholmsbörsens bredare index som är mer eller mindre oförändrat under perioden. En Q2(24e)-rapport i nivå med våra förväntningar beskrivna ovan bör kunna ingjuta förtroende från investerare och intresse för aktien inför ett lockande nyhetsflöde under H2 2024. Vi upprepar vårt värderingsintervall inför rapporten.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 09-07-2024 kl. 08:18: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/09/orx030724.pdf
Detta är en betald analyskommentar från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/