2024-04-25 10:00:00

Lägre försäljning men förbättrad lönsamhet
Vi förväntar oss att Orexo visar en nettoomsättning för Q1(24) på 144,4 mkr (158,8), en minskning med -9% Y/Y. De lägre intäkterna som vi räknar med är huvudsakligen relaterade till Zubsolv i Europa och USA. Nedgången drivs av negativa lagereffekter som bedöms stå för ca 2/3 av minskningen och resten kommer av lägre förskrivningsvolymer. Våra förväntningar på rörelsekostnaderna är att de gått ned mer och att vi därmed får se en fortsättning på de lönsamhetsförbättringar som inleddes under H2 2023. Vi räknar med ett positivt EBITDA för perioden på 6,3 mkr (-41,1), men ett negativt EBIT om -14,9 mkr (-59,3) och EPS som uppgår till -0,8 kr (-1,9).

Vi finjusterar våra siffror uppåt
Inför rapporten gör vi vissa justeringar av våra prognoser, där den främsta orsaken är volatiliteten för den svenska kronan. Kronan har försvagats kraftigt mot USD i år; försämringen blev särskilt påtaglig i slutet av Q1(24) och den har därefter fortsatt att försvagas. I och med att merparten av valutarörelsen kom relativt sent i kvartalet är effekten på vår prognos för Q1(24) begränsad, men påverkan på balansposter blir mer direkt. I vår helårsprognos och framåt har vi valt att delvis väga in den stora växelkursrörelsen. Består den året ut kan det ge ytterligare 2-3% på intäkterna.

Projektbesked viktigast för aktien
Det är givetvis viktigt att Orexo kan fortsätta leverera lönsamhetsförbättringar i linje med de finansiella målen för 2024 och tydligt visa att rörelsekostnaderna sjunker så att ett positivt EBITDA kan nås. För aktien anser vi att det är mer betydelsefullt att bygga konfidens kring att tillväxten kommer tillbaka och att bolaget åter kan bli lönsamt. Nyckeln till det, anser vi, ligger i utvecklingsprojekten OX124 och OX640. Vi hoppas därför att rapporten kan ge signaler om en positiv utveckling i den regulatoriska processen i USA för OX124 och att partnerdiskussioner för OX640 fortlöper.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 25-04-2024 kl. 08:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/04/25/orx240424.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/