Prenumeration
Produktmixen fortsätter påverka marginalen
Nettoomsättningen i Q1'22 uppgick till EUR 40m (EUR 28m i Q1'21), vilket motsvarar en tillväxt om 42% y/y och var framför allt drivet av Covid-19-antigentester. Försäljningen av Egna varumärken uppgick till EUR 12m (14), medan Distribution omsatte EUR 28m (14). Bruttomarginalen uppgick till 18% (19%) och förklaras framför allt av produktmix. EBITDA uppgick till EUR 1,5m (0,3) drivet av kostnadskontroll.
Partneravtalen i Tyskland
I januari och februari meddelade bolaget att man ingått partneravtal om att leverera Covid-19 tester till två regionalt statliga organ i Tyskland. Totala försäljningen av testerna förväntades då uppgå till EUR 44m (32+12). I Q1 meddelar bolaget att omfattningen av kontrakten har ökat och kommer att sträcka sig över en längre period jämfört tidigare förväntat, där en hög andel skulle levereras enbart under Q1'22.
Bibehåller motiverade värde
Vi gör mindre justeringar i våra estimat där vi tidigare antagit att en stor andel av kontrakten från Tyskland skulle levererats under Q1 men som nu istället förväntas bli mer utspridda över hela året (2022). I övrigt gör vi inga större justeringar. Vi bibehåller vårt motiverade värde om 3,3-3,4 kr per aktie. Hög risk kvarstår.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 27-05-2022 kl. 09:34: https://docs.penser.se/a/2858/STRAX20220527.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/