2023-06-14 11:00:00

Lovande resultat
Nyligen presenterades fas 2a-resultat för IP2018 inom erektil dysfunktion i 24 yngre individer med en underliggande lindrig till måttlig depression. Resultaten för den högre dosen visade på en statistiskt signifikant och kliniskt relevant behandlingseffekt med IP2018. Rapporterade biverkningar var milda, så som huvudvärk samt mag- och tarmrelaterade. Resultaten ger stöd för att vidareutveckla IP2018 och tar ned risken i projektet.

Stödjer strategin
De positiva resultaten visar än en gång på styrkan i bolagets affärsstrategi och utvecklingsteam, att lyckas identifiera riskreducerande substanser, där fördel kan dras från tidigare kliniska data och sedan ompositionera molekylerna mot indikationer där de ser högst potential. En annan viktig aspekt för aktieägarna är att exekveringen fortsätter att ske på ett kostnadseffektivt vis. Det exemplifieras av kostnaderna under Q1 2023 som landade på modesta DKK 9m (ca 14 mkr). Betänk att tre studier genomförs parallellt.

Caset stärkt
Vi gör vissa justeringar i vår värderingsmodell (SOTP-modell) som sammantaget ger en positiv effekt om 3 kr. Motiverat värde höjs till 17–18 kr (14–15 kr). Med ännu ett projekt som visat positiva fas 2a-resultat breddas portföljen och bidrar till en mer attraktiv riskprofil. Vi anser att bolaget är inne i en intressant period med fler viktiga nyheter i antågande. Mest betydelsefullt är utfallet i den pågående fas 2b-studien för pudafensine, där vi förväntar oss de första resultaten mot slutet av året.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 14-06-2023 kl. 07:31: https://docs.penser.se/research/2241-A/inituppd_ip2018.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/