17:36:23 Europe / Stockholm

Prenumeration

2021-02-10 12:30:00

Försäljningen steg till 185 mkr (166), vilket var i linje med vår förväntan. Tillväxten genererades av region Americas som växte med 21% y/y. För EMEA och APAC minskade försäljningen med 19 respektive 24% y/y, med anledning av COVID-19. Bruttomarginalen sjönk till 42,5% (47,5%), vi förväntade oss 45%. Avvikelsen låg i en ofördelaktig produktmix i Americas samt låga volymer från APAC som inte kompenserades i lägre kostnader.

Efter kvartalet justerar vi ned vår EPS för 2021-2022 med anledning av dels svagare utveckling i EMEA och APAC, dels i att effekten av uppgraderingen av fabriken bedöms dröja något längre än vad vi tidigare räknat med. Aktien handlas fortsatt till en premie jämfört med peers, vi höjer även vårt motiverade värde till 450-460 kr från 430-450 kr, drivet av multipelexpansion i sektorn.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/prob_20210210.pdf 
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se