2024-07-12 08:00:00

Avyttrar underpresterande tillgångar
Raketech har avyttrat sina tillgångar kopplade till manuella speltips för USD 2,25m. Tillgångarna stod för ca 5% av omsättningen under de senaste tolv månaderna med ett minimalt bidrag till EBITDA och kassaflöde. Vi bedömer avyttringen som ett steg för bolaget att öka fokus på kärnverksamheten och fokusera på de kvarvarande segmenten där både skalbarhet och lönsamhet är bättre. Transaktionen väntas stänga den 31a augusti, vilket kommer att leda till en nedskrivning om EUR 10m.

Stärkt likviditet väger mer än minskad omsättning
Vi ser positivt på att Raketech väljer att avyttra tillgångar som underpresterat för att stärka likviditeten. Detta i kombination med en ny kreditfacilitet med Bank of Valletta om EUR 5m gör att likviditeten i bolaget är stark. Enligt våra estimat kommer Raketech under prognosperioden att generera ett kassaflöde från rörelsen om ca EUR 53m, vilket kan ställas mot stående tilläggsköpeskillingar om EUR 34m. Bolaget har således möjlighet att återbära kapital till aktieägarna, vilket delvis kan göras med det mandat styrelsen har för återköp av aktier.

Marginella estimatförändringar
Baserat på avyttringarna sänker vi våra intäktsestimat med 4,0% för innevarande år och med 6,1% för perioden 2025-2026. Sänkningen beror främst på att vi räknar bort de intäkter som avyttras samt ett fortsatt utmanande klimat för intäkterna från segmentet affiliate marketing. Givet att segmentet som avyttras var EBITDA-neutralt sjunker EBITDA-estimaten med 5,2% på innevarande år och med 7% för perioden 2025-2026. Givet estimatförändringarna sänker vi vårt motiverade värde till 15-19 kr (16-20). Vi bedömer att bolaget måste visa att det negativa momentumet från Googles uppdatering i år har vänt samt att återköpsprogrammet kommer igång innan aktieutvecklingen vänder.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 12-07-2024 kl. 07:33: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/12/rake_preview.pdf
English version: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/12/rake_preview_eng_q2.pdf
Detta är en betald analyskommentar från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/