2021-11-23 11:45:00

Turnaround fortsätter materialiseras
Omsättning för Q3 var EUR 5,8 m (5,1 m) vilket innebär en tillväxt y/y om 14%. Vi ser flera aspekter som understryker bolagets omställning. Fokuset på lönsamhet ger en ihållande positivt rörelsemarginal, samtidigt som en avsevärt förbättrat finansnetto genererar ett starkt nettoresultat.

Händelserikt inom IoT
I Q3 sammanslogs Talkpool AB och Nordic Proptech och bildade en sammanslaget IoT-bolag med inriktning mot bostäder och kommersiella fastigheter. Efter kvartalets utgång ingick Talkpool ett avtal med en bostadsrättsförening i Stockholm med ett sammantaget värde om 4 mkr. Utöver detta förvärvade Talkpool 100 % av US Talkpool LLC och öppnat upp för expansion i USA.

Estimatjusteringar
Vi gör justeringar intäkter och kostnadsposter för prognosperioden, se sammanfattning längre ned. Vi minskar den skäliga rabatten mot bakgrund av ett förbättrat finansnetto. Sammantaget ser vi ett oförändrat motiverat värde om 19 - 21 kr per aktie. Vi ser fortsatt medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 23-11-2021 kl. 11:28: https://docs.penser.se/a/2423/TALK20211123.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/