2024-07-17 10:45:00

Trenden i organisk tillväxt verkar ha vänt…
Utfasningen av olönsamma produkter, vilket har pressat tillväxten det senaste året, börjar närma sig sitt slut. Den organiska tillväxten på -7% orsakades istället i huvudsak av en svag marknad. Vi ser dock ingen sekventiell försämring och noterar att tillväxttrenden verkar ha vänt. Vi bedömer att vi är på botten och att vi kommer se en gradvis återhämtning under hösten 2024, även om takten för återhämtningen är osäker.

...och marginalen fortsätter expandera
God kostnadskontroll, högre bruttomarginaler och gjorda förvärv fortsatte driva marginalen. EBITA har nu förbättrats arton kvartal i rad. Med fortsatt lägre omkostnader i jämförbar struktur är förutsättningarna goda att expandera marginalen när volymerna återkommer. Vi bedömer att effekten från den operationella hävstången kan bli dramatiska. Samtidigt kommer bolaget fortsätta göra förvärv. De har gjort två förvärv hittills under räkenskapsåret. Att detta är färre än föregående räkenskapsår ska inte ses som en trend – det är helt naturligt. Målet att addera 50-80 mkr i EBITA per år kvarstår.

Vi håller motiverat värde oförändrat
Vi gör endast mindre förändringar av våra estimat och behåller vårt motiverade värde oförändrat. Multiplarna för peer-gruppen har expanderat och genomsnittliga framåtblickande P/E för de mogna serieförvärvarna ligger nu två standardavvikelser över 10-årssnittet. Bergman & Beving handlas fortfarande under genomsnittet för de mogna serieförvärvarna (Addtech, Lagercrantz, Indutrade och Lifco), vilket är naturligt givet den kortare historiken (i dess nuvarande form, sedan strategiförändringen). Över tid väntar vi oss att multiplarna kommer konvergera.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 17-07-2024 kl. 07:33: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/16/b_b_q1_24_25.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/