2024-07-25 14:35:00

Stabil produktion och goda leveranser i Q2
Kvartalet präglades av en stabil produktion och en god kostnadskontroll efter produktionsstörningarna i första kvartalet. Nettoomsättningen steg med 4% y/y till 711 mkr (681). Underliggande Q2 EBIT var 35 mkr (41), exkluderat en nedskrivning av anläggningstillgångar på 5 mkr. Leveranserna av CTMP-massa ökade med 7% y/y och 24% på R12m. Totalt sett ökade massaleveranserna med 7% y/y och 12% på R12m. NBSK-massapriset steg med 16% i USD-termer y/y och 13% q/q. Q2-resultatet återspeglar ökningen i försäljningsvolymer, men inte den kraftiga prisuppgången. Produktmixeffekten hämmade också lönsamheten i Q2. De rörliga kostnaderna stiger fortfarande men i en avtagande trend. De var marginellt högre y/y.

Massacykeln har ett fortsatt momentum trots en kortsiktig avmattning i Kina
Rottneros försäljningspriser släpar efter prisuppgången för NBSK-massa. Vi räknar med positiva resultateffekter under det tredje kvartalet och att den goda efterfrågan för bolagets avsalumassa fortsätter, trots en viss avmattning i Kina. 75% av Rottneros försäljning sker i Europa och Nordamerika där efterfrågan är stark, Europa +13% och Nordamerika +6% YTD. De globala massalagren är i balans vilket ger stöd åt massaprisutvecklingen, även om en viss nedgång kan realiseras under andra halvåret 2024 drivet av en avvaktande Kinamarknad. Kina står för 40% av den globala avsalumassan. Rottneros investering i CTMP-massa, +30% ökning av kapaciteten är vältajmad, uppstartad under Q4 2023. Vi räknar med att produktionsökning kommer att ge ett bra lönsamhetsbidrag under 2025 och en god avkastning på investerat kapital.

Värderingen och de starka finanserna ger ett gott stöd
Vi sänker vår EPS 24e till 0,5 kr per aktie (0,9), och gör små justeringar i EPS 25-26e. Vårt scenario för en cyklisk vinståterhämtning är intakt, bara något förskjuten till följd av tidigare produktionsstörning och en laggande prisbild. Vi förväntar oss en god lönsamhetsåterhämtning under prognosperioden. Vi utvidgar vårt DCF-baserade motiverade värdeintervall till 13-16 kr per aktie (14-15), efter beaktande av investeringarna i produktionskapacitet, förpackningar och förnyelsebar energi. Rottneros har starka finanser med en soliditet på 64% och en låg nettoskuld om 112 mkr. Aktien värderas idag under eget kapital, P/EK 24e 0,9x, vilket är en historisk låg nivå. Det skapar en attraktiv risk-reward givet vårt vinstscenario som bygger på fortsatt goda volymer, ett högt massapris och stabila höga rörliga kostnader.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 25-07-2024 kl. 14:09: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/25/rottneros_20240725.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/