2022-03-03 11:00:00

Leveransstörningar i Q4 men bra tillväxt för 2021
Leveransproblemen fortsatte i Q4, vilket ledde till förseningar av lanseringar och minskad försäljning. För 2021 växte försäljningen starkt med 30% och blev 36,8 mkr, vilket var 14% lägre än våra estimat. Bruttomarginalen tyngdes av lägre ordervärde i samband med bla Black Week och EBITDA blev -1,9 mkr. Vi hade räknat med ett svagt positivt resultat på 2 mkr för 2021.

Fortsatt tillväxtresa och ökad stabilitet
Vi gör mindre justeringar i prognoserna, där kortsiktiga leveransstörningar och råvaruprishöjningar kommer att kompenseras av tillväxt från nya internationella samarbeten, förvärvet av Per Lei samt nya fortsatta lanseringar. Vi har också lanseringar som skjuts framåt från Q4 till 2022. Bolagiseringen av varumärken, bredare portfölj av profiler samt försäljning via fler kanaler minskar risken i bolaget.

Motiverat värde 1,4-1,6 kr
Vi ser positivt på att HUBSO fortsätter sin tillväxtresa och utvecklas till ett mer stabilt bolag i takt med att man minskar sitt beroende av enskilda profiler och säsongsmässighet. Aktien har utvecklats svagt under en längre tid samtidigt som bolaget har en god fundamental utveckling. Vi ser ett motiverat värde om 1,4-1,6 kr vilket ger en uppsida på ca 80%.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 03-03-2022 kl. 09:37: https://docs.penser.se/a/2619/HUBSOQ421.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/