2024-01-11 10:00:00

Ska omsätta 450 mkr år 2027
SaveLend group har annonserat nya finansiella mål som sträcker sig till 2027. Gruppen har som mål att omsätta minst 450 mkr med en EBIT-marginal om åtminstone 27%. Till skillnad från tidigare mål är de nu specificerade per segment. Sparplattformen, SaveLend, förväntas omsätta 325 mkr och faktureringsplattformen, Billecta, 125 mkr, båda med en EBIT-marginal över 27%. Med våra prognoser för 2023 motsvarar 450 mkr i omsättning år 2027 27% tillväxt per år för gruppen. De tidigare målen var att på gruppnivå omsätta minst 300 mkr år 2025 med en EBITDA-marginal på 25%. Vi anser att de nya finansiella målen i stort är i linje med de föregående, men något mjukare i närtid.

Fullt fokus på sälj och tillväxt framöver
Vi justerar ned våra omsättningsförväntningar de kommande två åren till följd av fortsatta tecken på lägre investeringsvilja. Det är ett mönster vi ser på flera sparplattformar oavsett om det gäller aktier eller krediter. Den höga inflationen och medföljande högre ränta har påverkat många sparares möjligheter att spara varje månad. Detta till trots förväntar vi oss att SaveLend, som ställt om till en säljorganisation, skall kunna växa med 27% respektive 32% kommande år, främst drivet av omställningen till säljorganisation och ett fortsatt förbättrat sparerbjudande för att öka både kundnöjdhet och addresserbar marknad. I kombination med detta räknar vi med att styrräntan kommer att falla under dessa två år, vilket bör bidra till ett positivare marknadsklimat.

Vi ser fortsatt stor skalbarhet i verksamheten och behåller vårt motiverade värde
Vidare räknar vi med mer eller mindre konstanta rörelsekostnader jämfört med tidigare prognoser. Vi fortsätter att se stor skalbarhet i verksamheten och vår bedömning är att EBIT-marginalmålet om 27% för respektive verksamhet är rimligt. Tillväxtmålet anser vi också vara rimligt, beroende främst på hur mycket nytt kapital bolaget lyckas attrahera samt antalet skickade fakturor. Vi anser de nya finansiella målen vara optimistiska men fullt rimliga att nå då båda verksamheterna fortfarande är relativt små och några få större kunder inom varje segment kan leda till snabb tillväxt. Vi värderar SaveLend med en EV/S multipel på 2024 års vinster. De justeringar vi genomför påverkar inte vårt motiverade värde och vi behåller därmed 12-13 kr.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 11-01-2024 kl. 08:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/01/10/yield_20240110.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/