2024-05-17 08:00:00

Minskande omsättning, men tydligt förbättrad bruttomarginal
Inledningen av 2024 uppvisade lägre tillväxt än vi räknat med för året. Gruppens omsättning minskade med 10% y/y och kan hänföras till sparplattformen. Anledningen är bolagets fortsatt långsiktiga strategi att öka de återkommande intäkterna, lönsamheten och lägre försäljningsvolymer inom segmentet konsumentkredit. Segmentet minskade till följd av höjda krav i kreditbedömningen. De högre kraven minskade både utlåning och förmedling inom segmentet. Rörelsekostnaderna var oförändrade och bolaget fortsätter att arbeta med effektiviseringar för att minska dessa ytterligare. Bruttomarginalen steg till 91% (88), vilket visar på skalbarheten som finns i affärsmodellen. Om bolaget kan bibehålla eller till och med sänka kostnaderna samtidigt som de adderar tillväxt får det stor effekt på lönsamheten.

Sänker tillväxten, men ser god skalbarhet
Ledningen signalerar tydligt att deras mål är att säkerställa en stabil och hög avkastning till sina sparare. Om detta kostar lite tillväxt under något kvartal är de villiga att göra den uppoffringen. För att SaveLend ska fortsätta växa är spararnas förtroende det absolut viktigaste och vi är därför positiva till detta långsiktiga synsätt. Det är av denna anledning som de ökat kreditkraven ytterligare, samt söker nya lösningar för att diversifiera erbjudandet med nya kredittyper, som exempelvis ett utökat erbjudande inom företagslån. Detta gör att vi förväntar oss lägre tillväxttakt under året, men är fortsatt positiva till framtiden, av flera anledningar. Dels gynnar räntesänkningar bolagets erbjudande, då avkastningen med deras strategier blir attraktivare, dels för att Finland i april lanserade ett nationellt kreditregister som underlättar kreditupplysning och dels för att det nya fasträntekontot och en breddad kreditportfölj då kommit igång mer.

Räknar med stigande tillväxttakt under andra halvan av 2024
Vi räknar med att tillväxten kommer att stiga under resterande del av året, vilket tack vare höga bruttomarginaler och fortsatt god kostnadskontroll får stor påverkan på resultat och kassaflöde. Vi räknar därför med att det inte kommer att behövas ytterligare kapital, men ser en ökad risk. Som följd av detta och lägre omsättningsestimat sänker vi vårt motiverade värde till 8-10 kr per aktie från tidigare 11,5-12,5.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 17-05-2024 kl. 07:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/17/yield_20240517.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/