2024-05-16 08:03:00

Positivt EBITDA för första gången
Året har börjat bra för Senzagen och det positiva avslutet på 2023 har hållit i sig in i början av 2024. I Q1(24) ökade nettoomsättningen med 17% Y/Y till 14,3 mkr (12,3 mkr) och vi ser framför allt en stark utveckling i försäljningen av GARD-tester. Bra skalbarhet i GARD-affären och ett par större kunduppdrag bidrog till att lyfta bruttomarginalen, som steg till imponerande 74,6% (70,4%). Det viktigaste beskedet i rapporten var dock att bolaget, för första gången, lyckades visa lönsamhet på EBITDA-nivå. Kassaflödet hängde inte riktigt med och det tyngdes i Q1(24) av tillfälliga rörelsekapital-investeringar. Det finansiella läget är dock fortsatt stabilt och vi ser möjlighet att bolaget kommer kunna visa positivt kassaflöde mot slutet av året.

Vi skruvar lite på uppsidan
Aktiviteten är hög och de signaler som ges från ledningen är att orderboken fortsätter vara välfylld med en bra orderingång. Så här långt i år har exempelvis kundbasen kunnat utökats med elva nya kunder, vilket kan ställas mot 32 nya kunder under hela 2023 och 18 nya under 2022. Vår samlade bild är att bolaget levererade en bra rapport för Q1(24) som levde upp till våra förväntningar med en lutning åt det positiva hållet. Mot bakgrund av det gör vi endast mindre justeringar av våra prognoser i absoluta tal och det handlar främst om en något mer positiv syn på hur kostnaderna kommer utvecklas.

Välförtjänt uppvärdering av aktien i år
De betydelsefulla framsteg som uppnåtts under de senaste åren, i synnerhet för GARD, anser vi ger en bra grund för att kunna växa verksamheten och driva lönsamhetsförbättringar under många år framåt. Även om aktien utvecklats bra i år framstår värdering fortsatt attraktiv. Aktien handlas till EV/S-multipel för innevarande år på 3,3x (24e) och den går ned till 2,5x under nästa år, vilket är klart lägre än för jämförbara bolag. Ytterligare katalysator för aktien är att jämförelsetalen kommande två kvartal blir enklare att slå och därmed förväntar vi oss att få se tillväxttakten förstärkas.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 16-05-2024 kl. 07:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/15/senza150524.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/