2024-07-03 11:35:00

Utökat samarbete med RFIM
Ett nytt uppdrag har tecknats med bolagets samarbetspartner Research Institute for Fragrance Materials (RIFM). Uppdraget omfattar testning av svåranalyserade ämnen inom kosmetikaområdet med GARDskin Dose-Response, där syftet är att visa att testet korrekt kan identifiera potentiella allergener inom kemikaliegruppen. Värdet på uppdraget uppgår till 1,5 mkr och vi förväntar oss att det slutförs under sommarmånaderna. Senzagen har samarbetat med RFIM sedan flera år tillbaka. Ett samarbete som genererar intäkter, men än viktigare bidrar till att öka dokumentationen av bolagets djurfria tester och därtill är en kanal för att nå ut till stora kosmetikabolag.

Positiva inför Q2-rapporten
Vi uppfattar att den underliggande marknaden fortsätter utvecklas i en positiv riktning och att intresset för bolagets produkter är starkt. Därmed ser vi utrymme för att bolaget kommer kunna leverera bra siffror i sin rapport för Q2(24e). Vi vill påminna om att jämförelsetalen i kvartalet blir enklare att slå, då Q2(23) påverkades av exempelvis lägre efterfrågan från medicintekniska kunder. Vi räknar inte med en liknande effekt i år, utan förväntar oss att få se en rapport som ingjuter förtroende att bolaget kommer kunna visa accelererande tillväxt och förbättrad lönsamhet för helåret 2024.

Aktiedipp efter riktad emission
Efter den riktade nyemissionen som annonserades den 12 juni har vi sett viss svaghet i aktien. Med stärkta framtidsutsikter ser vi kursnedgången som en möjlighet för investerare att komma in på attraktiva nivåer, där Senzagen handlas klart lägre än liknande bolag. Vi upprepar vårt värderingsintervall på 13-16 kr per aktie.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 03-07-2024 kl. 10:54: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/03/senza030724_ver2.pdf
Detta är en betald analyskommentar från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/