Prenumeration
Marknaden överskattar risken i B2C-intäkter
I Q2 utgjorde B2C-intäkterna ca 50% av Alberts intäkter. Dessa intäkter är till stor del prenumerationsintäkter på månads- eller årsbasis. Vidare anser vi att marknaden överskattar churn-risken för månadsabonnemangen då vår bild är att Albert som tjänst prioriterats av slutkonsumenten. Samtidigt har priserna för marknadsföring sjunkit vilket gör att Albert kan utöka sin B2C-verksamhet. Då marknadsföringskostnaderna som del av omsättning sjunker närmar sig bolaget lönsamhet. Utöver detta bedömer vi att tillväxten under H2 kommer vara god då terminsstarterna ofta leder till god volymtillväxt.
Skifte i intäkter återspeglas inte i kursen
Albert har som mål att nå en omsättning om 500 mkr 2025 och vi anser att denna målsättning bör ligga till grund för både estimat och värdering. Vi bedömer att de förvärv som Albert tillträdde under inledningen av 2023 är ett stort steg på vägen mot dessa mål och att aktien bör se en omvärdering då de nu har en betydligt högre andel B2B-intäkter än tidigare. Dessa är mindre volatila än B2C-intäkter och motiverar därför en högre värdering. Vidare anser vi att resan mot lönsamhet och positivt kassaflöde som Albert genomfört under H1’23 inte har återspeglats i kursen.
Oförändrad syn på värdering och estimat
Vi bedömer att Albert succesivt kommer att röra sig mot lönsamhet på EBITDA-nivå de kommande två kvartalen då marknadsföringsinvesteringarna kommer att sjunka samtidigt som B2B-verksamheten fortsätter att växa. Vi bedömer att den främsta kurskatalysatorn framöver kommer vara när Albert visar svarta siffror, vilket vi bedömer kunna ske under Q4’23.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 04-10-2023 kl. 08:33: https://docs.penser.se/research/4262-C/albert20231003.pdf
English version: https://docs.penser.se/research/4261-C/albert20231003_en.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/