2021-02-12 09:50:00

Exsitecs helårsresultat var solitt, understött av en stark avslutning på året: omsättningen för 2020 blev 292 mkr (vs vår förväntan om 296 mkr) och EBITA blev 52 mkr (vs EPBe 47 mkr). EBITA innehöll statliga stöd för korttidsarbete om 3 mkr, så ex detta blev marginalen 17%, dock ändå högre än målet om 15% och våra förväntade 16%. Utdelning om 1,40 kr per aktie föreslås, i nivå med de 1,35 kr vi hade väntat oss.

I januari förvärvade Exsitec business intelligence-bolaget Millnet B I, vilket stärker erbjudandet kring framförallt Qlik, breddar kundbasen signifikant och adderar ~26% till EBITA. Utöver detta annonserar man i rapporten att man kommer etablera sig i Norge samt utöka närvaron i vertikalen för stödsystem inom e-handel. Vi förväntar oss att båda dessa initiativ kommer fungera tillväxtdrivande.

Vi justerar estimaten för att reflektera Millnet och de nya initiativen, vilket medför en höjning av omsättningsprognosen för 2021-2024 med 27-30% per år och en höjning av EBITA med 27-32% per år. Motiverat värde justeras därvid uppåt till 114-116 kr per aktie (71-73 kr). Vi bedömer fortsatt risken i aktien som låg.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/exs_20210212.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se