2023-08-16 11:00:00

Utvecklingen i linje med våra förväntningar
Kvartalet var i stort som vi förväntat oss. Både omsättning och vinst var i linje med våra helårsförväntningar. Som bolaget kommunicerat sedan slutet av föregående år, har aktiviteten på marknaden minskat och konkurrensen ökat. Omsättningen steg med 15,8%, totalt, varav -4,1% organisktillväxt. Den negativa organiska tillväxten beror på en negativ kalendereffekt, kvartalet innehöll en dag färre än föregående år, samt minskade intäkter, och därmed även lägre kostnader, från underkonsulter. Det medförde en negativ effekt på omsättningen, men en lätt positiv effekt på marginalen.

Exponerade mot stabila sektorer med fortsatt efterfrågan
Vi sänker den förväntade tillväxttakten med 1 procentenhet under kommande år till följd av ett lugnare marknadsklimat. Med bakgrund av att en stor andel av CAG:s intäkter, omkring 75%, kommer från sektorerna Försvar, Bank & Finans och Offentlig sektor räknar vi med att CAG kommer att fortsätta att leverera tillväxt. Sektorerna har fortsatt stort behov av digitalisering, effektivisering och förstärkt säkerhet, vilket kommer fortsätta att driva efterfrågan på CAG:s kompetens. Tack vare bolagets stabila finansiella ställning bedömer vi att det finns goda möjligheter för ytterligare förvärv, för att öka tillväxttakten.

Fortsätter att framstå som det stabilaste bolaget i sektorn
CAG är den sista av IT-konsulterna att rapportera sina Q2’23 siffror. En röd tråd har varit att alla upplever en mer avvaktande marknad där flera har haft svårt att upprätthålla beläggningsgraden och därmed marginalerna. Till skillnad från branschkollegorna lyckades CAG behålla marginalen på samma nivå som föregående år, vilket visar att efterfrågan på CAG:s konsulter är fortsatt god. Vi sänker vårt motiverade värde till 118-120 kr per aktie från tidigare 120-123.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 16-08-2023 kl. 09:01: https://docs.penser.se/a/3828/CAG_Q2_23.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/