Lördag 19 April | 13:54:17 Europe / Stockholm

Prenumeration

2023-10-31 11:00:00

Stark AdTech-tillväxt understryker styrkor i affärsmodellen
VO2s intäkter för Q3 uppgick till 74,8 mkr (108,9 mkr). Justerat för att Netric har uppdaterad sin intäktsredovisning var tillväxten 24% och den organiska tillväxten -3%. AdTech var starkt bidragande med tillväxt om 183% y/y, delvis förvärvsdrivet, men Livewrapped och Madington växte 40% respektive 56%. Bland övriga segment växer Agency, (D)OOH-intäkterna minskar mot tuffa jämförelsetal och Display-intäkterna minskar, primärt drivet av intäktsredovisningen i Netric. AdTech-tillväxten understryker ett konkurrenskraftigt produkterbjudande i respektive dotterbolag, men även synergieffekterna som möjliggjorts efter förvärven.

Justerad EBITDA-marginal om ca 5%
EBITDA uppgick till 17,7 mkr (7,6 mkr) primärt drivet av omvärderingar av tilläggsköpeskillingar om totalt 14,1 mkr som relaterar till förvärv från 2022–2023. Justerad EBITDA-marginal uppgick 4,8%. EBIT-marginalen uppgick till 3,7%. VO2 kommenterar att tre dotterbolag under Q1’24 kommer att flytta till samma adress, vilket medför besparingar om 4 mkr för 2024.
 
Justeringar
Den goda tillväxten och de nya avtalen inom AdTech, samt i investeringarna i stärkt position inom (D)OOH lägger en grund för VO2 att uppvisa god tillväxt och marginalexpansion under 2024. Det fortsatt osäkra marknadsläget, kombinerat med utvecklingen inom vissa segment i relation till våra förväntningar, gör dock att vi justerar ned våra intäktsprognoser för 2023. För 2024-2025e höjer vi prognoserna för AdTech, men ser lägre intäkter inom övriga segment. Vi ser ett nytt motiverat värde om 6,5 – 7,0 kr per aktie (8,0 – 8,5 kr).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 31-10-2023 kl. 08:31: https://docs.penser.se/research/4706-B/vo2_q3.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/