2022-12-23 11:52:00

Offentliggör utfall av nyemissionen
OptiCept har offentliggjort utfallet av nyemissionen som meddelades i november. Sammantaget tecknades emissionen till 97% och bolaget kommer att tillföras ca 106 mkr före kostnader relaterade till emissionen. Vi noterar att OptiCept efter emissionen är positionerat för att fortsätta driva stark försäljning av OliveCept, samt fortsätta mot ett fullskaligt kommersiellt genomslag inom OptiBoost samt inom övriga fokusapplikationer.

Stärkt balansräkning och koncentration på kärnmarknader
Vi noterar att OptiCept nyligen ställt om det strategiska fokuset mot att fokusera på kärnapplikationerna, vilket är applikationerna som ligger närmast eller är kassaflödesgenererande. Likviden möjliggör för bolaget att säkerställa kritiska komponenter, bygga nya maskiner samt lösa delar av den kredit man säkerställde tidigare under 2022.

Inga estimatjusteringar
Vi göra inga justeringar av intäktsestimat eller EBIT-estimat för prognosperioden. Vi justerar balansräkningen för emissionslikvid och emissionskostnader. I vår multipelsansats sänker vi multipeln till 5x omsättningen 2024e (6x) för att reflektera lägre multiplar bland jämförelsebolag. Sammantaget ser vi ett nytt motiverat värde om 34–36 kr per aktie (68-70 kr) där den största justeringen kommer av utspädningen.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 23-12-2022 kl. 11:48: https://docs.penser.se/a/3405/OPTI20221223.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/