06:22:54 Europe / Stockholm

Prenumeration

2021-03-02 11:45:00

Försäljningen uppgick till 75,5 mkr (84,8), vilket var ca 10 mkr under vår förväntan. Detta förklaras delvis av pandemins påverkan på lösviktsortimentet. Bruttomarginalen steg till 43,5% (37,7), 5,5 procentenheter över vår förväntan. Avvikelsen ligger i starkare SEK mot USD/EUR, lägre andel lösvikt samt ökad kostnadseffektivitet. Detta resulterade i en EBITDA om 6,6 mkr (3,0) och 32% över vår förväntan.

Efter rapporten höjer vi vårt EPS-estimat drivet av den starka bruttomarginalen. Bolaget guidar för att nå en försäljning om >330 mkr under 2021 och en EBITDA om >20 mkr. Vi räknar med något högre antaganden givet den starka tillväxten inom förpackade varumärken samt starkare samarbeten med bl.a. Kaufland och Dagrofa. Vi bibehåller vårt motiverade värde för Premium Snacks på 10-11 kr.

Läs den fullständiga analysen: Stärker bruttomarginalen (penser.se)
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se