2021-07-23 11:15:00

Högre priser börjar få genomslag i resultatet
Rottneros rapporterade EBIT om 97 mkr i Q2'21, att jämföra med 2 mkr i Q2'20 och 11 mkr i Q1'21. Den starka utvecklingen drivs huvudsakligen av att de stigande massapriserna börjar slå igenom resultatmässigt, vilket är något som kommer att ge ytterligare effekt i kommande kvartal. Rottneros producerade ca 109 kton, upp 12% jämfört med ett Q2'20 påverkat av underhållsstopp.
Goda utsikter
Vi räknar med fortsatt resultatförstärkning under H2'21 för Rottneros. Bolaget har även ingått ett nytt låneavtal som sänker finansieringskostnaderna framöver. Tillgången till vedråvara är god med stabila priser som följd och ett högt kapacitetsutnyttjande i branschen i kombination med en stabil efterfrågan innebär att produktion av marknadsmassa bör vara en god affär framöver.
Potential i värderingen
Vi har justerat ned prognoserna något efter Q2'21-rapporten, men ser likväl en uppsida värderingsmässigt, med ett motiverat värde i intervallet 13-14 kr per aktie (14-15). Den främsta drivkraften för en kommande uppvärdering kommer att vara en stark lönsamhetsutveckling i spåren av de starka massapriserna. Vår bedömning grundar sig på riskvägda vinstmultiplar.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 23-07-2021 kl. 09:00: https://docs.penser.se/a/2096/RROS20210723.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/