Prenumeration
Resultat av nytt strategiskt fokus synligt i Q1
OptiCept fortsätter att implementera sin nya strategi i första kvartalet. Strategin medför ett något avsmalnat operationellt fokus på utvalda applikationsområden, kombinerat med ett fokus på kostnader och EBITDA-positivt 2023. Resultatet är bland annat en sekventiell minskning av kostnaderna med 26% i kvartalet. Vår bedömning är att OptiBoost för skogsindustrin är den applikation där OptiCept gjort störst framgångar under Q1, samtidigt som bolaget fortsätter arbetet med olivoljeapplikationen på iberiska halvön och dialogen med motparterna inom OptiBoost för snittblommor, som hör till övriga applikationer med stor betydelse i våra prognoser. OptiCept kommunicerar en bedömning att fokuset kommer generera kassaflöden från OliveCept för Q3 och Q4.
2023 sannolikt baktungt
Orderboken uppgår till 28,5 mkr för Q1 och omsättningen till 5 mkr (4 mkr). Vi bedömer att 2023 kommer vara baktungt sett till kassaflöden, dels i Q3, men med betoning på Q4. Sett till applikationer är maskinerna med engångsbetalningar (ex. ODON och THOR) av stor betydelse för att uppnå våra prognoser för intäkter och kassaflödet för 2023. För 2024 bedömer vi att OliveCept är en viktig applikation för intäktsgenereringen, tillsammans med OptiBoost för skogssticklingar och snittblommor som har en royaltybaserad intäktsmodell.
Små justeringar av intäktsprognoser
Med bolagets nuvarande orderbok och kundbas, kombinerat med det nya operationella fokuset ser vi fortfarande möjligheter för bolaget att generera intäkter för 2024 och 2025 i enlighet med våra tidigare prognoser. Vi justerar dock ned våra prognoser för 2023 mot bakgrund av en något långsammare start än väntat. Vi ser ett motiverat värde om 23–25 kr (25-27kr).
Läs den fullständiga analysen, publicerad 10-05-2023 kl. 08:55: https://docs.penser.se/a/3720/OPTI20230510.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/