2022-06-17 11:00:00

Unikt fastighetsbolag...
Arlandastad Group har förvärvat stora mängder råmark kring Arlanda och Stockholm Skavsta Flygplats. Byggrättsutveckling bedrivs i områdena. Arlandastad Group skiljer sig från kommersiella fastighetsbolag då de även till vissa delar bedriver verksamhet i sina fastigheter. Detta gör att de kan skräddarsy erbjudanden. Ett av dotterbolagen är mötes- och evenemangsarenan Scandinavian XPO med ett konkurrensmässigt starkt läge.

...med utvecklingspotential...
Då Arlandastad Group har förvärvat råmark till låga priser kan bolaget genomföra projektutveckling med goda marginaler. Under H1'22 har bolaget ökat substansen med ~130 mkr genom att sälja projekt till JV-partners. Dessa projekt kommer att ge avkastning på investerat kapital om ~35%. Bolaget har genomfört en externvärdering av Stockholm Skavsta Flygplats vilket indikerar ett värde om 626 mkr. Liknande affärer väntas.

...till kraftig substansrabatt
Arlandastad Group handlar idag till en substansrabatt om ca 40%. Vi bedömer att bolaget kommer att vara ett av de fastighetsbolag med starkast substanstillväxt under kommande år givet den byggrättsutveckling bolaget bedriver. De operativa bolagen kommer att stärka kassaflödet under utvecklingsperioden vilket gör att vi ser begränsad finansiell risk. Den starka substanstillväxten motiverar ett värde om 76-78 kr.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 17-06-2022 kl. 08:33: https://docs.penser.se/a/2895/ARLANDASTAD20220617.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/