2023-05-17 11:00:00

En rapport under försäljningsestimaten
Calliditas rapporterade för Q1 en försäljning om 191 mkr jämfört med våra estimat om 250 mkr. I kvartalet stod TARPEYO-försäljningen för 186 mkr, vilket kan jämföras med 167 mkr under Q4 2022. Vi tycker att denna utveckling är svag, men förklaras främst av att januari såg ett ovanligt lågt patientinflöde (vilket är den viktigaste månaden för intäkterna under Q1), samt en långsammare konverteringstakt. Totalt uppgick antal nya förskrivningar till 408 under kvartalet, där mars var den starkaste månaden hittills.

Bolaget upprepar sin guidance om 120–150 usd i försäljningen för TARPEYO under 2023, men betonade att den övre delen av intervallet kommer att vara utmanande att nå.

Överdriven nedgång i aktien –vi ser ett starkt Q2 framför oss
Aktien tappade nära 20% under tisdagen och det är tydligt att marknaden hade högre förhoppningar på försäljningsutvecklingen. Vi anser att en nedgång var befogad, men att magnituden var för stor. Vi bedömer att den goda utvecklingen av förskrivningar i Q1 kommer att översätta till ökande försäljningssiffror under Q2 och resten av 2023.

Något lägre motiverat värde
Efter rapporten sänker vi våra försäljningsestimat till det lägre intervallet av bolagets guidance för 2023 (~120 musd). Det här har en negativ effekt på vårt motiverade värde som nu uppgår till 300–310 kronor (310–320) per aktie. Vårt långsiktiga investeringscase i bolaget är intakt och Q2-rapporten kommer att vara en mycket viktig pusselbit för att bekräfta att det fortsatt finns ett tydligt momentum i lanseringen.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 17-05-2023 kl. 09:15: https://docs.penser.se/a/3757/CALTX20230517.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/