14:29:10 Europe / Stockholm

Prenumeration

2024-07-19 08:00:00

Organiska tillväxttrenden fortsätter att förbättras
Den organiska tillväxten var -1,6% i Q2 (-4% i Q1 och -5 i Q4’23), trots att segmentet Svedbergs minskade 21,4% i kvartalet. Tillskottet från förvärv var 23% och omsättningen växte med 23%. Den kraftiga inbromsningen av projektmarknaden samt allmän svag efterfrågan på badrumsinredning i Sverige och Finland gör Norden utmanande. Roper Rhodes fortsatte å andra sidan ta marknadsandelar – segmentet växte 6% organiskt i en fallande marknad.

Fortsatt marginalexpansion trots att varumärket Svedbergs tynger
Marginalen expanderade ytterligare 90 punkter i Q2 till 13,5% trots att segmentet Svedbergs kom in på låga 1,3%. Det var framför allt bidraget från förvärvade enheter som drev – Thebalux kom in på 26,2%. Även Roper Rhodes lyckades expandera marginalen på ett imponerande sätt. Segmentet expanderade EBITA-marginalen med 3,3 procentenheter till 17,2%. Thebalux och Roper Rhodes stod tillsammans för 70% av försäljningen i Q2 medan Svedbergs stod för 18%.

Höjer motiverat värde till 55-65 kr (43-51 kr)
Den låga marginalen i segmentet Svedbergs gör att vi sänker våra EBIT-estimat för 2024e med ca 5%. Estimaten för 2025e-2026e är i stort oförändrade och vi höjer vårt motiverade värde till 55-65 kr (43-51 kr) då multiplarna för peer-gruppen har expanderat. Svedbergs Group har de senaste åren transformerat koncernen genom att kraftigt minska andelen försäljning i Sverige. Det betydligt mindre beroendet av den svenska marknaden minskar risken signifikant. Vi bedömer att denna trend kommer att fortsätta – vi väntar oss flera förvärv av typen Thebalux och Roper Rhodes kommande år.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 19-07-2024 kl. 07:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/19/svedbergs_q2_2024.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/