Omsättningen växte 19%…
Den organiska tillväxten var -1,6% i Q3 (-1,6% i Q2 och -4% i Q1), trots att segmentet Svedbergs minskade 19,5% i kvartalet. Tillskottet från förvärv var 22% och omsättningen växte med 19%. Den kraftiga inbromsningen av projektmarknaden samt allmän svag efterfrågan på badrumsinredning i Sverige och Finland gör Norden utmanande. Roper Rhodes fortsatte å andra sidan att ta marknadsandelar – segmentet växte 2% organiskt i en fallande marknad. Thebalux har en större säsongsvariation är de andra varumärkena då juli och augusti är månader med lägre aktivitet hos kunderna samtidigt som fabriken hålls tillfälligt stängd. Utöver detta drabbades Thebalux lönsamhet negativt av ett oplanerat produktionsstopp.
...och marginalen fortsatte expandera
Bruttomarginalen ökade med 120 punkter till 46,0% i Q3, vilket ledde till att EBITA-marginalen expanderade ytterligare 20 punkter till 13,9%, trots att segmentet Svedbergs kom in på låga 1,7%. Det var framför allt bidraget från de förvärvade enheterna – Thebalux kom in på 19,5% – tillsammans med Roper Rhodes som drev. Roper Rhodes lyckades expandera marginalen på ett imponerande sätt. Segmentet ökade EBITA-marginalen med 2,4 procentenheter till 19,1%. Thebalux och Roper Rhodes stod tillsammans för 76% av försäljningen i Q3 medan Svedbergs stod för 15%.
Håller motiverat värde oförändrat
Efter Roper Rhodes starka utveckling kommer full tilläggsersättning att falla ut och vi justerar finansnettot för förändringen. I övrigt är estimaten i stort oförändrade och vi behåller vårt motiverade värde på 55-65 kr. Svedbergs Group har de senaste åren transformerat koncernen genom att kraftigt minska andelen försäljning i Sverige. Det betydligt mindre beroendet av den svenska marknaden minskar risken signifikant. Vi bedömer att denna trend kommer att fortsätta – vi väntar oss flera förvärv av typen Thebalux och Roper Rhodes kommande år. Den svaga utvecklingen i varumärket Svedbergs har lett till anpassningar av kostnaderna, vilket kommer att hjälpa resultatet framöver. Ökade kostnader för inkörningen av den nya produktionsanläggningen i Dalstorp tynger också, men dessa kommer att klinga av kommande kvartal. Allt som allt bedömer vi att varumärket Svedbergs marginal kommer kunna komma tillbaka till tvåsiffriga nivåer kommande år.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 28-10-2024 kl. 07:30: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/10/28/svedbergs_q3_2024_edited.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/