Prenumeration
Bolagsbygget kommer fortsätta
Sedan 2016 har Svedbergs vuxit med 22% per år i snitt, från ca 450 mkr i omsättning till 1,8 mdkr och antalet varumärken har ökat från ett till åtta. Samtidigt har EBITA-marginalen ökat från 10% till 13%. De senaste åren har transformationen accelererat med förvärven av Roper Rhodes i Storbritannien och Thebalux i Nederländerna. Förvärven har ändrat den geografiska exponeringen signifikant – Sverige har gått från att stå för en merparten av försäljningen till mindre än 20%. Vi räknar med fortsatt geografisk spridning och hög förvärvsaktivitet kommande år. Målet är att bli den ledande badrumskoncernen i norra Europa.
Efterfrågan är på botten
Marknaden har varit utmanande det senaste åren, framför allt i Sverige. Varumärket Svedbergs försäljning föll till exempel med mer än 20% y/y i H1’24 men även den brittiska marknaden har varit svår. Signalerna som bolaget får från sina motparter i marknaden indikerar dock att efterfrågan inte kommer att minska ytterligare. Vi bedömer att bolaget är på botten av marknaden. Däremot är tajmingen för en eventuell återhämtning fortsatt osäker.
Marginalerna i Roper Rhodes och Thebalux är hållbara
Roper Rhodes rapporterade en EBITA-marginal på 17% i H1’24 medan Thebalux hade över 25%. Detta kan jämföras med Svedbergs som hade en marginal på 4,4% och Macro Design som hade 9,5%. Vi bedömer att Roper Rhodes och Thebalux marginaler är uthålliga. Vi bedömer också att det finns lärdomar att dra från Roper Rhodes och Thebalux, men ser också uppsida i marginalen i segmentet Svedbergs när kostnaderna för inkörningen av ny produktionsutrustning i produktionsanläggningen i Dalstorp klingar av.
Länk till presentationen: Svedbergs Group presentation - Carnegie småbolagsdag
Läs den fullständiga analysen, publicerad 29-08-2024 kl. 21:38: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/08/29/svedbergs_240829_edit.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/