Prenumeration
En svag avslutning på fjolåret
Under Q4'21 rapporterade Ayima totala intäkter om 43,4 mkr (Q4’20: 47,9 mkr), en minskning om 9 procent. Orsaken till omsättningsfallet berodde på en försening av ett avtal. Justerat för detta växte de båda huvudsegmenten; SEO med hela 34 procent på årsbasis i Q4 samt betald media med 13 procent. Generellt har inte Ayima sett några tecken till försvagad efterfrågan även om en del av intäkterna förskjutits in i Q1’22.
Negativ kostnadstäckning bakom marginalfall
Lönsamheten försvagades i Q4 givet en bruttomarginal om 52,9 procent (Q4’20: 61,6). Intäktsbortfallet orsakade negativ kostnadstäckning och EBITDA föll med hela två tredjedelar till 3,1 mkr (13,1). EBITDA-marginalen uppgick till 7 procent (28). Framöver bör lönsamheten förbättras givet pågående kostnadsbesparingar och ökade intäkter. Ett starkare pund gentemot svenska kronan borde ge kortsiktigt stöd.
Höjda estimat men lägre motiverat värde
Trots den kortsiktiga pressen på intäkterna så var Q4 bättre än vår förväntan. Ayima fortsätter att utvecklas i rätt riktning på en strukturellt växande marknad. Som en konsekvens så höjer vi våra estimat för helåren 2022-2023. Vårt motiverade värde för aktien har dock justerats ned något till intervallet 17,80-18,80 (18,00-19,00) kr avhängigt lägre peer-multiplar i ett mer volatilt marknadsläge.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 12-04-2022 kl. 09:05: https://docs.penser.se/a/2696/AYIMA20220412.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/