2022-12-07 17:20:00

SaveLend är i slutfasen av inlösenperioden för sitt incitamentsprogram från 2019. Inlösenperioden pågår mellan 12 november och 12 december, så den är inte helt över. På grund av att det skett en del insynstransaktioner under lösenperioden väljer bolaget att informera marknaden, trots att den inte är över.

Bolaget meddelar att ungefär 75% av optionerna är lösta och att SaveLend därmed kommer att tillföras åtminstone 17 mkr. I dagsläge har 1 894 123 aktier tecknats, vilket innebär en aktieutspädning om ca. 3,7%. Fullteckning av optionerna skulle innebära en utspädning om ungefär 4,9%. De optioner som i dagsläge inte är lösta innehas av personer utanför styrande positioner.

Vi ser positivt på inlösen av två anledningar. Den första är att bolaget tillförs minst 17 mkr, vilket enligt våra beräkningar, säkrar finansieringen och ger bolaget extra utrymme för marknadsföring. Den andra är att flera i ledande positioner utökar sina aktieinnehav och visar att de har tilltro till bolagets fortsatta utveckling. Vi anser utspädningen är så pass liten att det inte påverkar vårt motiverade värde.

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/