2023-04-26 11:10:00

Prispressen borde normaliseras när lagertömningen är bakom oss
Försäljningen sjönk 65% organiskt i Q1 till 117 mkr (143 mkr i Q3’22 och 190 mkr i Q4’23). Efterfrågan på smartphones och datorer var fortsatt dämpad och med fortsatt höga lagernivåer både hos Fingerprints, modulhus och distributörer såg vi fortsatt stark prispress under kvartalet. Denna borde normaliseras när vi lämnar lagertömnings-perioden bakom oss. Besparingarna börjar ge effekt och bruttomarginalen kom in högre än Q3 trots att försäljningen var lägre.

Orderingången ett tydligt bevis för att botten i försäljning är bakom oss
Vi bedömer att Q1 var den absoluta botten för Fingerprints. Det fanns tecken på återhämtning i den kinesiska mobilmarknaden under kvartalet och orderingången ökade kraftigt genom kvartalet – orderingången för leverans i Q2 är redan högre än försäljningen för hela Q1. PC-försäljningen tredubblades y/y i Q1 trots att PC-marknaden föll med ca 30% och vi bedömer att denna trend kommer accelerera under kommande kvartal. Målet är att försäljning utanför kapacitiva sensorer till mobiltelefonmarknaden ska stå för 45% i slutet av 2023 och att bolagets utveckling är i fas med att uppfylla målet.

Sänker estimat och motiverat värde av försiktighetsskäl
Försäljningen i Q1 kom in lägre än vad vi hade hoppats på och även om vi bedömer att den kommer att öka sekventiellt under hela 2023 väljer vi att vara försiktiga i våra estimat framöver. Vi sänker därmed våra omsättnings-estimat kraftigt – med 32-38% per år för 2023-2025. Vi sänker dessutom våra målmultiplar (P/S) för Mobil till 1x (från 2x) medan vi sänker målmultiplarna för PC och Access till 2x (4x), vilket leder till att vi sänker vårt motiverade värde till 7-8 kr (13-15 kr). Vi ser med andra ord fortsatt kraftig uppsida i aktien. Som exempel motsvarar Payments värde marknadsvärdet för hela koncernen.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 26-04-2023 kl. 08:54: https://docs.penser.se/a/3647/fingb230426.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/