Prenumeration
Kvartalet i korthet
Omsättningen uppgick till 13,0 mkr (4,2) och rörelseresultatet uppgick till -14,4 mkr (-18,1). Disponibla medel vid periodens slut uppgick till 39,9 mkr (21,1), varav 38,4 mkr (20,3) var i likvida medel och 1,5 mkr (0,8) i outnyttjade krediter. Omsättningen visade en ökning med över 200%, dock jämfört med ett förhållandevis svagt Q1'2022.
Optimistiska noter i rapporten
Rapporten i sin helhet hade en positiv anda och bolaget upprepade sina finansiella mål. Vid utgången av 2026 ska omsättningen uppgå till minst 600 mkr med en EBIT-marginal på minst 28 %. Från VD-ordet fick vi veta att de första tecknen på att lagren börjar ta slut hos bolagets partners noterades och att nya order började komma in. På hemmamarknaden i Sverige har bolaget genomfört omfattande marknadsföringsaktiviteter under perioden, bland annat genom TV-reklam, digital annonsering och samarbeten med influencers. Vår bedömning är att det har lett till ökad andel av den totala förkylningsmarknaden här i Sverige. Bolaget rapporterade att ColdZymes marknadsandel räknat i värde ökade till 4,9 %, jämfört med 3,6 % samma period föregående år. Ledningen meddelade även att Kent-studien fortlöper enligt plan och att första resultaten kommer att presenteras efter sommaren.
Upp till bevis
Utveckling går i rätt riktning och bolaget har nu lämnat ett tufft 2022 bakom sig. Vi ser med tillförsikt på de kommande kvartalen och det är upp till bevis vad Enzymatica kan åstadkomma under 2023. Vi lämnar våra estimat för 2023 - 2025 oförändrade denna gång men höjer WACC till 16% (14%). Vårt nya motiverade värde uppgår till 4,0 – 4,1 (4,5 – 4,6) kr per aktie.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 28-04-2023 kl. 08:39: https://docs.penser.se/a/3669/ENZY20230428.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/