2023-01-05 11:00:00

Utfall av företrädesemissionen
Bolaget meddelade under veckan utfallet i företrädesemissionen som avslutades den 29 december 2022. Emissionen tecknades till ca 46%, där ca 38% tecknades med stöd av teckningsrätter och ca 7,7% tecknades utan stöd av teckningsrätter. Attana tillförs därmed ca 8,4 mkr, borträknat från emissionskostnaderna som uppgick till ca 3 mkr. Antalet aktier i bolaget ökar med 63 miljoner till totalt ca 273 miljoner aktier.

Sänker avkastningskrav något
Det är positivt att bolaget lyckats ta in kapital under den rådande höga osäkerheten på börserna, dock till en lägre grad än vad vi hade räknat med i våra modeller. Enligt vår tidigare analysuppdatering räknade vi med en fullteckning, i och med osäkerheten kring finansieringen har vi då höjt vårt avkastningskrav från 16% till 18%. I och med utfallet av emissionen väljer vi att sänka avkastningskravet till 17%, men vi behåller vår vy om att bolaget kan behöva ta in nytt kapital om inte försäljningen kommer i gång i snabbare takt.

Behåller motiverat värde
Med ett ändrat avkastningskrav som kompenseras av ökat antalet aktier behåller vi vårt motiverade värde om 0,6 – 0,7 kr per aktie och behåller försäljningsestimat oförändrade.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 05-01-2023 kl. 08:33: https://docs.penser.se/a/3418/ATANA20230105.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/