2024-07-25 08:30:00

Nedåtgående trend har vänt
ARR vid kvartalets slut uppgick till 137,5 mkr vilket motsvarar en tillväxt om -2,8% y/y och 1,2% q/q. Den fem kvartal långa trenden med sjunkande ARR är således bruten. Rapporterad ARR var marginellt lägre än vad som krävdes för att nå våra helårsestimat. Omsättningen i kvartalet uppgick till 35,4 mkr vilket motsvarar en minskning om 3,7% y/y. EBITDA i kvartalet uppgick till 6,7 mkr vilket motsvarar en marginal om 19,0%. Siffran var marginellt lägre än vad som krävdes för att nå våra helårsestimat. Sammanfattningsvis ser vi det som positivt att bolaget bryter trenden av nedåtgående ARR, samtidigt var magnituden av detta lägre än vad vi trott.

Potentiell botten nådd
Baserat på bolagets givna guidning om en fortsatt ARR-tillväxt q/q om än i en lägre takt i Q3 än Q2 så sänker vi våra intäktsestimat med 3,9% på innevarande år och 6,2% för 2025 och 5,4% för 2026. Vi bedömer att de åtgärder som tagits under året kommer börja ge effekt på tillväxten framöver. Baserat på de sänkta intäktsestimaten och att bolaget tar kostnader för att växa så sänker vi vårt EBITDA estimat på innevarande år med 6,7 mkr. För perioden 2025-2026 sänker vi våra EBITDA-estimat med i snitt 6,6 mkr.

Justering av motiverat värde reflekterar estimatförändringar
Baserat på rapporten så sänker vi vårt motiverade värde till 36-44 kr (41-48). Vi bedömer att den främsta katalysatorn för Upsales framöver kommer vara när ARR-tillväxten accelererar från nuvarande nivåer. Vi ser att detta kan ske från Q4’24 och framåt givet de initiativ bolaget tagit under de senaste kvartalen.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 25-07-2024 kl. 08:16: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/25/upsalesq2.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/