ARR i linje med tidigare guidning
ARR (Annual Recurring Revenue) efter Q3 uppgick till 138,4 mkr, vilket motsvarar en minskning om 2% y/y och en ökning med 0,6% q/q. Siffran var i linje med bolagets budskap efter Q2-rapporten då man bedömde att ARR skulle växa under H2’24 jämfört med H1’24, dock med en lägre takt under Q3’24 som en följd av säsongseffekter.
I linje med vårt helårsestimat för 2024
Vi räknar med att ARR kommer växa y/y i Q4. Historiskt har det fjärde kvartalet varit det viktigaste för tillväxt för Upsales. Baserat på dynamiken mellan ARR och intäkter förväntar vi oss dock att intäkterna för 2024 blir ca 1% lägre än 2023.
Vi bedömer en återgång till tillväxt vara den viktigaste drivkraften för aktien
Baserat på kvartalets ARR-siffra om 138,4 mkr lämnar vi vårt motiverade värde om 36–44 kr oförändrat. Vi bedömer att bolaget successivt kommer återgå till tillväxt under prognosperioden.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 02-10-2024 kl. 06:54: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/10/02/upsales.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/