Fredag 14 Mars | 19:26:18 Europe / Stockholm

Prenumeration

2023-03-08 11:00:00

Fortsatt motvind
Försäljningen för det fjärde kvartalet uppgick till EUR 21,2m (36,7), vilket motsvarar en minskning om 42,3% jämfört med föregående år. Försäljningsminskningen beror främst på minskad försäljning av covid-19-antigentester i distributionsverksamheten och en lägre total efterfrågan. Det positiva är den ökade försäljningen av egna varumärken EUR 8,3m (5,7), där det är tillväxten inom Urbanista och Clckr som driver utvecklingen.

Arbetar för ett nytt STRAX
STRAX har utarbetat en plan för att renodla verksamheten kring de märken där de ser störst potential. Förändringarna innebär att STRAX kommer att satsa 100% på sina märken Urbanista, Clckr, Richmond&Finch och Planet Buddies. Övriga märken samt 50,1% av distributionsverksamheten kommer att avyttras eller avslutas. Med kapitalet från avyttringarna kommer skulderna och likviditeten att justeras. Senare i analysen återfinns en tidsplan samt potentiella beräkningar för vad detta får för påverkan på STRAX intäkter.
 
Förändring i prognoser och värdering
Vi genomför endast en prognosförändring till följd av den höga osäkerheten i bolagets närtid. Vi räknar med att STRAX under Q2 avyttrar Health & Wellness-segmentet, vilket sänker skuldsättningen och minskar intäkterna för 2023 jämfört med 2022. Vi ställer oss positiva till de förändringar som STRAX ämnar att genomföra. Renodlingen av verksamheten leder till att STRAX skalar bort de olönsamma varumärkena och behåller de med mest potential. Ledningen har erfarenhet av att ha genomfört liknande omstruktureringar tidigare, vilket ökar sannolikheten för att de lyckas även denna gång. Till följd av den lägre omsättningen och fortsatt hög osäkerhet sänker vi vårt motiverade värde till 1,7–1,8 kr per aktie från tidigare 2,1–2,3 kr.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 07-03-2023 kl. 18:40: https://docs.penser.se/a/3573/STRAX20230307.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/