2023-08-30 11:00:00

Access pipeline fortsätter accelerera…
Zwipe har 10 pågående så kallade Proof of Concept (PoC), eller koncepttest, och har ytterligare ett tiotal i pipeline för H2. Intresset för biometriska accesskort är mycket stort och accelererande, särskilt i flygplatsvertikalen men även i andra vertikaler där säkerhetsmedvetenheten är mycket hög. Vi har inte sett några intäkter från Access än, men räknar med kommersiella ordrar under H2.

…medan betalkorten inte har tagit fart än, även om flera milstolpar har mötts under H1
Biometriska betalkort har tagit längre tid att ta fart än väntat, men ett flertal viktiga milstolpar har nåtts under Q2. Vi har sett två kommersiella lanseringar och ett antal samarbeten. Lanseringarna skedde sent under kvartalet och vi räknar med att intäkterna tar fart gradvis under H2. Vi ser en ökande efterfrågan för biometriska kort från korttillverkarna, särskilt i Asien.

Rejäl uppsida även om vi bara tar hänsyn till Access
Trots avsaknaden av intäkter under Q2 lämnar vi våra estimat oförändrade. Vi räknar med en gradvis acceleration av omsättningen under H2’23 och 2024, men räknar inte med det ordentliga genombrottet förrän 2025. Accelerationen av Access är positiv och vi bedömer att biometriska accesskort är förenad med lägre risk än betalkorten. Vi ser god uppsida i aktien även om vi enbart tar hänsyn till Access – i vår SOTP värderar vi Access till ca NOK 5 per aktie. Med våra estimat är Zwipe kassaflödespositiva i slutet av 2024 och det är viktigt att intäkterna tar fart för att minska burn-raten. Denna kommer minska med 30% från NOK 10m i månaden till NOK 7m i månaden under H2. Bolaget hade NOK 76m, i kassan vid utgången av H1.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 30-08-2023 kl. 08:32: https://docs.penser.se/research/3715-A/zwipe_q2_23.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/