2024-07-09 08:00:00

Fokuserat och slimmat
Bolaget har under det gångna året genomgått en välbehövlig fokusering och omstrukturering, som innebär en ordentligt nedbantad kostnadskostym. Fokus ligger på utveckling av bolagets två kliniska projekt, Cantrixil (cancer) och Paccal Vet (cancerbehandling för hundar), medan övrig verksamhet lagts på hyllan. Den nya slimmade organisationen ger bolaget en förbättrad finansiell uthållighet och en möjlighet att nå flera väsentliga utvecklingsmål innan ytterligare kapitaltillskott kan behövas under 2025.

Reducerad risk för Paccal Vet
Paccal Vet har plockats ned från hyllan och tidigare i år inleddes en explorativ pilotstudie där läkemedlet utvärderas i hundar med hemangiosarkom (HSA) i mjälten. I dagsläget saknas godkända läkemedel för dessa patienter, varför behovet är stort och vid ett godkännande ser vi en betydande potential inom denna patientgrupp. Även om projektet ännu är i tidig utveckling anser vi att utvecklingsrisken är reducerad av att det redan finns omfattande klinisk dokumentation att luta sig mot. Att det saknas godkända läkemedel inom HSA bedömer vi innebär att den regulatoriska ribban är relativt låg.

Studiedata kan höja temperaturen
Aktien har i år utvecklats svagt i avsaknad av väsentliga nyheter och har tappat omkring en tredjedel av sitt värde. Vår genomgång av Paccal Vet-projektet indikerar värden i projekten som inte fångas i marknaden. Vår fundamentala projektuppdelade värdering av Vivesto ger ett värde på 0,43 kr per aktie och baserat på detta sätter vi vårt motiverade värderingsintervall till 0,35-0,50 kr per aktie. Aktien är nyhetskänslig och den interimsanalys för Paccal Vet som vi väntar oss i slutet av året har potential att höja temperaturen och driva intresse från investerare.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 09-07-2024 kl. 07:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/09/vive010724.pdf
Detta är en betald analyskommentar från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/