2024-05-17 08:00:00

Bra försäljningsökning men produktmixen tynger bruttomarginalen
Waystream rapporterade ett Q1’24 med både positiva och mer utmanande inslag. Försäljningen växte med 17% y/y, där Norden utanför Sverige visade klart starkast tillväxt, +98%. Sverige var i princip oförändrat, samtidigt som Europa utanför Norden minskade med 39% y/y. Det var dock en klar förbättring från Q4’23, där minskningen uppgick till -77% y/y för geografin. Det är också fortfarande relativt sett små volymer, vilket skapar stora förändringar i årstakt. Bolagets satsningar på att öka försäljningen till operatörer bär frukt då försäljning till både DNA i Finland och Telia Estland nämns i rapporten. Bruttomarginalen påverkades negativt av produktmixen, där lager 2-produkter, med generellt lägre bruttomarginaler, utgjorde en betydande del av försäljningen. Bolaget lyckades väl med att minska lagernivåerna; varulagret minskade från 60 mkr i Q4’23 till 47 mkr i Q1’24. Däremot ökade kundfordringarna från 13 mkr till 28 mkr, vilket gör att den positiva effekten av lagerneddragningen inte får fullt genomslag i kassaflödet.

Den viktiga Europamarknaden har fortsatta makroekonomiska utmaningar
En av bolagets viktiga tillväxtstrategier, utöver att öka försäljningen till de stora teleoperatörerna, är att växa i Centraleuropa, med Tyskland som brohuvud. Det blir alltmer uppenbart att Tyskland lever i fortsatt makroekonomisk motvind, där EU-kommissionen i sin senaste prognos pekar ut tillväxten i Tyskland, +1% BNP-tillväxt, som den svagaste av alla EU-länder i 2025. Vi har därför justerat ner våra tillväxtförväntningar, men även våra kostnadsprognoser, vilket gör att genomslaget på EBIT är relativt begränsat i absoluta termer, -1 mkr i 2024e, -3 mkr i 2025e och -5 mkr i 2026e.

Marginellt lägre motiverat värde – fortsatt väsentlig potential när efterfrågan normaliseras
Vi sänker vårt motiverade värde marginellt till 26-41 (28-41), då lägre prognoser för försäljningstillväxt kompenseras av högre EV/S-multiplar i vår modell för värdeskapande. Vi anser att marknaden befinner sig i en cyklisk svacka och att efterfrågan och därmed tillväxten bör återvända till betydligt mer robusta nivåer i 2025e och 2026e. Vi anser fortsatt att Waystream är ett välskött bolag med stark marknadsposition i Sverige och övriga Norden, med en intressant utmanarposition på den centraleuropeiska marknaden för accesswitchar. Affärsmodellen är kapitallätt och det finns uppsida i våra prognoser om bolaget når sina finansiella målsättningar.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 17-05-2024 kl. 07:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/17/waystream_q1_24.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/