2022-11-23 11:00:00

Rapportkommentar
Omsättning för Q3 blev 17,5 mkr (8,9) upp 96% (71% CER). Det är också en ökning jämfört Q2 med 40%. USA-marknaden utgör 62% av gruppens försäljning. Resultat efter skatt var -19,6 mkr (-16,5). Likvida medel vid periodens slut var 88,7 mkr.

USA-marknaden dominerar tillväxten
Bolagets försäljning växer på alla fronter, men det mest iögonfallande är tillväxten på USA-marknaden med exponentiell tillväxt på 144% under kvartalet för bolagets syntetiska bengraft - OssDsign Catalyst, vilket sålde för 6,6 mkr under kvartalet i USA. Bolaget har därtill utökat Catalyst-portföljen och lanserat en ny produkt anpassad för fler typer av kirurgiska ingrepp. De första resultaten från en långtidsuppföljning av Catalyst uppvisar noll procent produktrelaterade komplikationer.

Upprepar motiverat värde
Vi bibehåller våra försäljningsestimat för helåret, givet bolagets starka försäljningsutveckling under Q3. Vi upprepar vårt motiverade värde om 15–16 kronor per aktie, där vi ser fortsatt positiv försäljningsutveckling som den i särklass viktigaste triggern för att stänga värdegapet.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 23-11-2022 kl. 08:49: https://docs.penser.se/a/3329/OSSD20221123.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/