Prenumeration
Har accelererat byggandet av strategiska partnerskap
Sedan beslutet att fokusera helt och hållet på Access är Zwipes inriktning att fortsätta bygga pipeline för att sedan konvertera denna till ordrar. Byggandet av partnerskap har accelererat under våren och har nu resulterat i 60 partnerskap med distributörer och systemintegratörer i prioriterade regioner. I Nord- och Sydamerika är fokus på datacenter, flygplatser och kraftverk medan distributörsnätverket i Europa har ett bredare fotavtryck. I Europa har Zwipe engagemang inom sektorer såsom automotive, transport, lyxvaror, läkemedel, olja & gas, belysning och skrivare.
Vi väntar oss att partnerskapen kommer konverteras till ordrar
Zwipes partner har i sin tur ett antal engagemang med sina kunder. I genomsnitt har varje bolag där Zwipe direkt eller indirekt är engagerat över 40 000 anställda, vilket visar på potentialen hos den pipeline som bolaget har byggt upp. Även om vi hade hoppats på snabbare konvertering är vi övertygade om att det kommer och bedömer att vi kommer se en ramp-up av antalet ordrar under hösten. Accesskortmarknaden växer med medelhöga till höga ensiffriga tal och vi räknar med att marknaden för biometriska accesskort kommer växa snabbare än den underliggande marknaden.
EBITDA-positiva i slutet av 2025
Kostnaderna, och med det cash burn, fortsätter minska. Cash burn per månad har minskat med ca 30% under H1 jämfört med de senaste åren och vi bedömer att denna trend kommer att fortsätta. I takt med att intäkterna ökar samtidigt som kostnaderna fortsätter komma ner kommer bolaget fortsätta närma sig svarta siffror. Vi räknar med positivt EBITDA i slutet av 2025 och positivt helår för första gången 2026. Vi lämnar estimat och motiverat värde i stort oförändrade.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 27-08-2024 kl. 07:33: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/08/26/zwipe_q2_24_edit.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/