2023-02-28 11:00:00

Q4 i korthet
Bolaget publicerade under föregående vecka sin bokslutskommuniké. Nettoomsättningen under det fjärde kvartalet 2022 uppgick till 8 tkr (0) och rörelseresultatet blev -2,7 mkr (-2,4). Likvida medel vid periodens slut uppgick till 1,2 mkr och de räntebärande skulderna uppgick till 0,5 mkr.

Utmanande försäljningsstart
Vi räknar fortsatt med att ett godkännande från de kinesiska myndigheterna kan erhållas tidigast under Q3’2023. Samarbetet med bolagets distributör Arabian Trade House (ATH) i MENA-regionen fortlöper. I VD-ordet skriver bolaget att de nått framgångar med introduktionen av hörseltest under det nylanserade affärsområdet SensoDetect Health. Med hjälp av ATH har samtal inletts med det mest betydelsefulla sjukhuset i Saudiarabien, vilket öppnar upp möjligheter för bolaget i hela MENA-regionen inom flera affärsområden. Däremot ser vi att försäljningen i Norden fortfarande inte tagit fart, likaså i Sydamerika. Bolaget uppger att fler offentliga verksamheter och privata aktörer i både Sverige och Danmark har fått möjlighet att utvärdera SensoDetects tjänster och att responsen varit övervägande positiv. Detta har lett till inledande kontraktsförhandlingar.

Justering av estimat
Med utgångspunkt i vår argumentation ovan justerar vi våra estimat ytterligare för den nordiska samt sydamerikanska marknaderna. Trots en långsam start när det gäller försäljning ser vi fortsatt ingen anledning att ändra vår syn på bolagets potential och behåller vår rating i samtliga kategorier. Det är upp till bevis vad bolaget kan åstadkomma under 2023.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 28-02-2023 kl. 10:43: https://docs.penser.se/a/3556/SDET20230228.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://future.penser.se/