2023-10-30 11:00:00

Kvartalet i korthet
Cyxones rapport för det tredje kvartalet innehöll inga överraskningar, vilket var i linje med våra förväntningar. Omsättningen under kvartalet uppgick till 0 (0) mkr och aktiverat arbete uppgick till 1,1 (0) mkr. Rörelsens kostnader minskade till -6,3 (-11,3) mkr, vilket är ett tecken på att bolaget fortsätter att arbeta med att hålla kostnaderna nere samtidigt som det inte pågår någon klinisk aktivitet. Periodens resultat uppgick till -5,2 (-11,3) mkr. Kassapositionen är fortsatt svag, likvida medel vid periodens slut uppgick till 8,5 mkr. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4,2 (-7,6) mkr under det tredje kvartalet.

Kommande företrädesemission
Bolaget har i september meddelat att styrelsen för Cyxone beslutat om en företrädesemission om 36 mkr, villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma den 27 oktober 2023. Emissionslikviden ska primärt finansiera den kliniska utvecklingen för rabeximod och T20K. I samband med företrädesemissionen har Cyxone erhållit teckningsförbindelser och garantiåtaganden om ca 20 mkr från personer i bolagets ledning och styrelse samt externa investerare motsvarande 55% av emissionen. Teckningskursen uppgår till 0,17 kr per aktie. Förutsatt att emissionen fulltecknas bedömer vi att bolaget fortsatt kommer behöva kapital för att finansiera verksamheten vidare under de kommande åren om inte bolaget lyckas att exempelvis finna en licenspartner. Enligt bolagets bedömning beräknas emissionslikviden räcka fram till 2025. Tecknings-perioden löper från och med den 7 november 2023 till och med den 21 november 2023.

In i 2024 med en ny strategi
Arbetet med det tidigare annonserade strategibytet för rabeximod har tagit fart under det tredje kvartalet. Framöver kommer rabeximod att studeras i ett utvecklingsprogram bestående av mindre explorativa studier, vilket bolaget bedömer kan genomföras till lägre kostnader och skapa värde för aktieägarna samt även potentiellt etablera rabeximod bredare. Vi ser med tillförsikt på den nya strategin och följer utvecklingen vidare. Fokus under resten av året kommer att ligga på den kommande kapitalanskaffningen och vi återkommer med en uppdaterad analys när utfallet av företrädesemissionen har blivit klart.

Läs den fullständiga uppdateringen, publicerad 30-10-2023 kl. 08:31: https://docs.penser.se/research/4674-B/cyxo20231030.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://future.penser.se/