2024-05-15 08:17:00

Q1(24) – fortsatta förberedelser inför kliniska studier medför mindre kostnader för tillfället
Under det första kvartalet 2024 uppgick rörelseresultatet till -3 mkr (-6) och kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4 mkr (-6). Sedan Q4(23) är bolaget skuldfritt och vid utgången av det första kvartalet uppgick likvida medel till 15 mkr. FoU-kostnader sjönk under Q1(24) jämfört med samma period under föregående år, relaterat till mindre klinisk aktivitet – bolaget befinner sig nu i förberedelsefasen inför de kommande konceptbevisande fas IIa-studier med sevuparin.

Förberedelsernas tid är snart slut
Bolaget har under kvartalet arbetat intensivt med förberedelser inför fas IIa-studier med sevuparin inom anemi vid njursjukdom. Det förberedande arbetet innefattar utöver själva designen att ta fram studieprotokoll och all övrig studiedokumentation, välja så kallad CRO (Contract Research Organization) samt etablera kontakt med studiecentra. Merparten av detta arbete är nu enligt VD-ordet avslutat och bolaget planerar att initiera studien under Q2/Q3. Fokus för 2024 för våra estimat och prognoser ligger fortsatt i området anemi vid njursjukdom, men samtidigt fortlöper partnerstudier inom malaria och inom bolagets andra indikation – sepsis – fortsätter man förbereda kliniska aktiviteter och arbetar med att publicera det vetenskapliga underlaget i relevanta tidskrifter.

Vi behåller vår bedömning men justerar kostnadsestimat
Rapporten innehöll inga överraskningar men vi noterar att förberedelser inför den kommande fas IIa-studien kan ta längre tid än vad vi hade räknat med. Vi ser fortsatt god kostnadskontroll i bolaget i väntan på att kliniska aktiviteter ska starta igång och väljer att flytta fram kostnadsmassan associerad med forskning och utveckling med ett kvartal. Bolaget har idag finansiering som täcker den kliniska fas IIa-studiens första del, enligt VD-ordet och våra estimat. I våra uppdaterade antaganden om studiestart i Q2/Q3(24) ser vi lägre FoU-kostnader under 2024 och ett kapitalbehov först under 2025. Vi behåller vår bedömning om bolagets potential, risk, finansiella ställning samt historik och meriter.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 15-05-2024 kl. 07:58:
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/