2023-08-31 16:00:00

Kvartalet i korthet
Bolaget publicerade under veckan ett pressmeddelande om reviderad strategi för rabeximod och sin Q2-rapport. Rapporten i sig innehöll inga överraskningar, då de stora ändringarna hade presenterats dagen innan i ett pressmeddelande. Rörelseresultatet uppgick till -5,9 mkr (-12,7) och kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -5,5 mkr (-20,3) under kvartalet. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 15 mkr.

Revidering av strategi för rabeximod
I pressmeddelandet på tisdagskvällen har bolaget meddelat att de beslutat ändra sin utvecklingsstrategi för den ledande läkemedelskandidaten rabeximod. Framöver kommer rabeximod att studeras i ett utvecklingsprogram bestående av små explorativa studier i patienter som inte svarar tillfredsställande på läkemedelsklassen TNFα-hämmare. Vi avvaktar detaljinformation från bolaget angående de tilltänkta studiernas utformning och tidsplan.

Ändrad tidslinje och estimat, men vår syn på bolagets potential är intakt
I och med nyheterna om reviderad strategi väljer vi att justera vår tidslinje för projektet rabeximod inom RA och ändrar kostnads- och försäljningsestimat för de kommande åren. Det påverkar dock inte vår syn på bolaget i sin helhet – potentialen, så väl som riskerna, är fortsatt hög. Ändrad strategi möjliggör för bolaget att inte behöva gå in och konkurrera mot biosimilarer inom den populära läkemedelsklassen TNFα-hämmare, utan i stället att fasa in rabeximod som en kompletterande behandling. Vi anser att det är ett välgrundat beslut som kommer att hjälpa bolaget i deras framtida affärsutveckling, trots att det medför viss fördröjning av utvecklingsprocessen för läkemedelskandidaten. En nyckelpunkt i den nya strategin är den utökade patenttiden för rabeximod till ytterligare 20 år, vilket möjliggör för bolaget att vara flexibla och utforma den bästa möjliga strategin för framtida utveckling. Vi lämnar vår bedömning av bolaget oförändrad.

Läs den fullständiga uppdateringen, publicerad 31-08-2023 kl. 13:16: https://docs.penser.se/research/3745-A/cyxo20230831.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://future.penser.se/