2024-05-21 10:35:00

Emissionen är tecknad till 90,2% av storägarna
Sileon har offentliggjort att bolaget har för avsikt att genomföra en nyemission av högst 114 053 409 aktier till ett värde av ca 57 mkr. Om emissionen blir fulltecknad förväntas emissionen inbringa bolaget ca 55 mkr efter kostnader. Av dessa avses ca 20 mkr återbetala ett konvertibellån och 35 mkr användas för fortsatta kommersialiseringsaktiviteter. Bolagsstämma för att besluta om emissionen kommer att hållas den 19 juni 2024. Teckningskursen har fastställts till 0,5 kr per varje ny aktie. Varje befintlig aktie som innehas i bolaget vid avstämningsdagen den 20 juni berättigar till 1 teckningsrätt och fyra teckningsrätter berättigar teckning av 9 nya aktier. Storägarna Rieber & Søn och ordförande Kent Hansson tecknar sina pro rata andelar. Utöver sin pro rata andel åtar sig Rieber & Søn att garantera ytterligare 61,2% av emissionen, utan ersättning. Således är emissionen tecknad till 90,8%.

Längre säljprocesser än väntat
Anledningen till emissionen är att försäljningen inom den nya SaaS-baserade Buy Now Pay Later (BNPL) rörelsen inte inbringat de intäkter som bolaget räknat med. Försäljningsprocesserna till banker har varit längre än vad de initialt hade förväntat sig. Enligt bolaget är intresset för tekniken stort, men att det tar lång tid att fatta besluten. Dels för att det är stora organisationer med många inblandade. Dels för att bankerna generellt har gamla system och är försiktiga med vilka system de kopplar in.

Potentiell försäljning av den gamla verksamheten är fortsatt möjlig
Som vi skrev i vår senaste uppdatering var den finansiella ställningen ansträngd och att en försäljning av den gamla verksamheten skulle kunna vara en lösning. Bolaget har inte sålt verksamheten utan genomför nu en emission för att stärka den finansiella ställningen. Vi bedömer att en försäljning fortfarande är aktuell, men att bolaget nu inte har samma press att genomföra en sådan eventuell process. Antalet aktier är baserat på det antal som redovisades i Q1 rapporten då vi ännu inte vet utfallet av emissionen.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 21-05-2024 kl. 10:06:
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/