Prenumeration
Live i 215 OKQ8-stationer
Vårens test- och utvärderingsperiod har varit framgångsrik och nu har Sileons BNPL-teknik lanserats på 215 direktägda och kooperativt ägda OKQ8-stationer i Sverige. Under hösten kommer ytterligare 75 franchiseägda butiker och 500 obemannade stationer att gå live. Dessutom kommer tekniken att integreras i OKQ8-appen. Vid kassan på stationerna kan kunderna välja att betala med delbetalning, faktura eller samfaktura för sina köp. Det innebär att en kund kan välja att samfakturera verkstadsbesöket, tankningen, biltvätten och kaffet i ett.
Endast en fjärdedel av stationerna är idag live
Sileons funktioner har nyligen lanserats på cirka en fjärdedel av det totala antalet stationer som planeras att bli anslutna. Vi förväntar oss därför att avtalet med OKQ8 kommer att börja generera mindre intäkter under hösten och att det är först under 2024 som vi förutser en ökning i volymerna, då fler stationer anslutits och kunderna blir bekanta med de nya betalsätten. Det är också positivt att Sileons BNPL-funktioner är tillgängliga direkt i kassan vid köp, eftersom BNPL vanligtvis förknippas med e-handel.
Ett avtal med stor potential
Vi ser stor potential i avtalet med OKQ8 då de har 800 stationer som genererar hög transaktionsvolym. OKQ8 har därmed potentialen att bli Sileons för tillfället största kund. För Sileon, som är beroende av transaktionsvolymen, förväntar vi oss att intäkterna kommer att öka med tiden då konsumenterna upptäcker och vänjer sig vid de nya betalsätten. Avtalet är sedan tidigare känt och ingår i våra prognoser, vilket gör att vi håller våra prognoser oförändrade.
Läs den fullständiga uppdateringen, publicerad 21-06-2023 kl. 08:31: https://docs.penser.se/research/2339-A/sileon_liveokq8.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://future.penser.se/