Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Medicinteknik |
Pharmiva AB (publ) ger idag en summering av den första fasen i lanseringen av Vernivia i Sverige. Bolagets produkt mot bakteriell vaginos lanserades på Apoteket.se i oktober 2021 och på Apotea i november 2021. Produkten har tagits emot mycket väl av både patienter och profession. Pharmivas försäljning av Vernivia under fjärde kvartalet uppgår till drygt 200 000 kronor och Bolaget analyserar nu kundresan noggrant för att optimera fortsatta marknadsaktiviteter.
Pharmiva distribueras redan via de största apoteksaktörerna och fler försäljningskanaler tillkommer inom kort, till exempel kommer Vernivia redan före sommaren säljas via Apoteket Hjärtats e-handel och fysiska butiker. Under lanseringens första månader har marknadsföringsstrategin fokuserat på sociala medier med inriktning på den primära målgruppen unga kvinnor. Kampanjen har hittills skapat 9,5 miljoner exponeringar totalt där 13 % valt att se reklamfilmen, vilket givit 1,2 miljoner videovisningar på sociala medier. Vernivia-kampanjer pågår löpande på sociala medier med bred räckvidd för att öka varumärkesmedvetenhet, intresse och försäljning.
Även barnmorskor har visat stort engagemang under lanseringen och välkomnar att det nu finns en antibiotikafri egenvårdsprodukt mot bakteriell vaginos.
”Som barnmorska har det varit frustrerande att vi inte haft möjlighet att ge behandling mot bakteriell vaginos då det oftast tidigare inneburit att patienterna behöver träffa läkare och få antibiotika förskrivet. Det är vi barnmorskor som träffar dessa patienter och för oss är Vernivia en revolutionerande produkt som ger effektiv behandling genom egenvård efter att vi ställt diagnos och undersökt patienten”, säger Louise Rabe, verksamhetschef och barnmorska vid Mama Mia BMM Malmö och Mama Mia Livets BMM Trelleborg.
Pharmiva analyserar nu den initiala försäljningen, vilka kanaler som har störst genomslagskraft och hur kundresan ser ut. Baserat på de insikter som nu fås från lanseringen i Sverige kommer Pharmiva optimera både den fortsatta marknadsförings- och försäljningsstrategin och anpassa den planerade lanseringen i Europa.
”Vi såg redan i användarstudien i somras att Vernivia är en mycket uppskattad och efterfrågad produkt. Det är mycket glädjande att vi redan ett par månader in i lanseringen kan se samma positiva reaktioner från alla de kvinnor som nu upptäckt att de enkelt kan få en effektiv behandling som ger snabb symtomlindring. Det här är en väldigt bra start på det långsiktiga arbete som Pharmiva har framför sig för att sprida och etablera denna nya behandling i Sverige och resten av världen”, säger Christina Östberg Lloyd, vd för Pharmiva.