Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Medicinteknik |
Pharmiva AB (publ) meddelar idag att bolagets affärsstrategi utvecklas i syfte att snabbare nå lönsamhet. Bolaget kommer att delas in i två affärsområden – Pharmiva Female Health och Pharmiva Tech. Som ett led i övriga kostnadsbesparingar kommer Styrelsen att reduceras med tre personer och David Sagna, Karin Bryder samt Jenny Ryhdström har meddelat att de kommer att lämna sina positioner som ledamöter inom kort. Vidare meddelar bolaget att man förbereder en lansering av Vernivia i Norge under våren 2023.
”De steg vi nu tar ökar möjligheterna att nå lönsamhet. Succesivt kan vi allokera mer resurser till utvecklingen av fler produkter baserade på vår teknologiplattform Venerol, såväl i egen regi som i samarbete med partners. Jag vill rikta ett varmt tack till de avgående styrelseledamöterna för deras bidrag till Pharmivas utveckling, inte minst under den process som lett fram till de nu annonserade förändringarna”, säger styrelseordförande, Malte Zaunders.
Pharmiva Female Health fokuserar på internationell kommersialisering av Vernivia
Det nya affärsområdet Pharmiva Female Health får ansvar för kommersialiseringen och distributionen av Vernivia, som redan finns tillgänglig att köpa receptfritt på svenska apotek och på kort tid blivit en populär behandling mot bakteriell vaginos
Pharmiva Female Health kommer förstärka initiativen för att skapa bredare kännedom kring Vernivia även som en wellness-produkt för alla de kvinnor som lider av illaluktande flytningar men som inte utvecklat bakteriell vaginos. Samtidigt fortsätter arbetet med att etablera Vernivia på den internationella arenan och bolaget avser som ett steg i den geografiska expansionen lansera produkten i Norge under våren 2023. Genom att kombinera försäljning i Norden, distributionsavtal med partners i resterande delar av Europa och licensavtal på andra geografiska marknader avser Pharmiva att nå en bra balans mellan närliggande och långsiktiga intäkter.
”Sverige är vår pilotmarknad och under det första året sedan lanseringen av Verniva har vi upplevt ett positivt momentum i konsumentledet. Vernivia når fram till kvinnor som vill ta hand om sin vaginala hälsa på ett effektivt sätt, vilket gör att vi nu kan gå vidare och adressera en bredare grupp av kvinnor som inte ännu har en fullt utvecklad bakteriell vaginos utan som framför allt lider av illaluktande flytningar ”, säger Anna Linton, vd på Pharmiva.
Pharmiva Tech hanterar bolagets affärsmöjligheter baserat på Venerol-teknologin
Pharmiva Tech kommer att ansvara för att utveckla nya produkter baserade på bolagets patenterade mousseteknologi Venerol, företrädesvis genom samarbeten med andra bolag. Venerol-teknologin kan även komma att licensieras till andra bolag och forskningsgrupper för användning i extern produktutveckling.
”De åtgärder och anpassningar som vi annonserar idag är resultatet av ett analysarbete som genomförts under de senaste månaderna. Vi får nu bättre förutsättningar att i närtid fokusera tydligare på att exploatera potentialen för Vernivia. Samtidigt skapar vi förutsättningar till en framtida utveckling av både nya wellness-produkter och läkemedel baserade på vår unika mousse-teknologi Venerol ”, kommenterar, Anna Linton.