Onsdag 4 December | 00:42:52 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Tid*
2026-02-20 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-14 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-20 N/A Årsstämma
2025-05-15 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-20 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2024-05-17 - Årsstämma
2024-05-14 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2023-05-16 - Årsstämma
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-07 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2022-06-03 - Årsstämma
2022-06-03 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Pierce Group är verksamt inom e-handel. Bolaget är en onlineåterförsäljare av motorcykelutrustning via flertalet onlinebutiker. Produkterbjudandet inkluderar tillhörande reservdelar, tillbehör samt streetwear. Bolaget är primärt verksamma på den europeiska marknaden. Kunderna består främst av privata aktörer. Pierce Group grundades 2008 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-02-20 08:00:00

Omkalibrerad strategi och ny effektiv verksamhetsmodell för ökad konkurrenskraft

Oktober - december 2023 

  • Nettoomsättningen minskade med 10% till 382 (427) MSEK.  
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -45 (-31) MSEK. Justerat rörelseresultat (EBIT) var -24 (-23) MSEK och justerad rörelsemarginal var -6,2% (-5,4%).  
  • Jämförelsestörande poster uppgick till 21 MSEK, varav 18 MSEK avsåg kostnader för organisationsförändring. 
  • Nedskrivning av goodwill hänförlig till segmentet Övrigt påverkade av- och nedskrivningarna med 17 MSEK. 
  • Periodens kassaflöde var 61 (16) MSEK.  
  • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var -0,62 (-0,29) SEK. 

Januari – december 2023 

  • Nettoomsättningen minskade med 8% till 1 537 (1 670) MSEK.   
  • Förändringar i de antaganden som ligger till grund för en avsättning för överlager ledde till en nettoökning om 39 MSEK, vilket motsvarar 2,6 procent av intäkterna, och påverkar kostnaden för sålda varor. 
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -111 (-68) MSEK. Justerat rörelseresultat (EBIT) var -85 (-53) MSEK och justerad rörelsemarginal var -5,6% (-3,2%). 
  • Jämförelsestörande poster uppgick till 26 MSEK, varav 18 MSEK avsåg kostnader för organisationsförändring. 
  • Nedskrivning av goodwill hänförlig till segmentet Övrigt påverkade av- och nedskrivningarna med 17 MSEK. 
  • Periodens kassaflöde var 91 (117) MSEK. 
  • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var -1,21 (-0,98) SEK. 
 Okt-dec  Jan-dec 
MSEK (om ej annat anges) 2023 2022  2023 2022 
Nettoomsättning 382  427    1 537  1 670  
Tillväxt (%) -10%  3%    -8%  5%  
Tillväxt i lokala valutor (%) -15%  -3%    -13%  1%  
Bruttoresultat 171  161    607  657  
Resultat efter rörliga kostnader 80  60    256  252  
Omkostnader -72  -71   -267  -256  
Rörelseresultat (EBIT) -45  -31   -111  -68  
Justerat rörelseresultat (EBIT) -24  -23   -85  -53  
Periodens resultat -49  -23   -96  -58  
          
Bruttomarginal (%) 44,7%  37,8%   39,5%  39,3%  
Resultat efter rörliga kostnader (%) 20,9%  14,0%   16,7%  15,1%  
Justerad rörelsemarginal (EBIT) (%) -6,2%  -5,4%   -5,6%  -3,2%  
          
Periodens kassaflöde 61 16   91  117  
Nettoskuld (+) / Nettokassa (-) -222  -136   -222  -136  

Väsentliga händelser under rapportperioden 
 
Varumärken 
I syfte att öka utvecklingstakten på de marknadsledande egna varumärkena beslutade styrelsen den 1 november 2023 att konsolidera bolagets varumärkesportfölj och därmed fokusera investeringarna på färre märken. Detta medför att vissa av de egna varumärkena kommer att tas bort och dess produkter kommer att slås ihop med de återstående varumärkena. Detta kommer att resultera i en accelererad avskrivning på vissa varumärken om sammanlagt cirka 15 MSEK, som kommer att fördelas över perioden med start i fjärde kvartalet 2023 och fram till andra kvartalet 2026. Ingen ytterligare nedskrivning av varumärkena har identifierats. Avskrivningskostnaden för avvecklingen av varumärkena uppgick under fjärde kvartalet 2023 till 1 MSEK. 
Ändring av CFO 
Den 7 november 2023 utsågs Fredrik Ideström (tidigare Chief Strategy Officer) till Group Chief Financial Officer, och ersatte därmed Niclas Olsson som lämnade sin roll. Ändringen trädde i kraft den 15 december 2023. 
Plan för att förändra struktur – effektiviseringsprogram 
För att förbättra effektiviteten och bli mer agila genomförde bolaget ett effektiviseringsprogram för förändring av organisationens struktur. Detta berörde cirka 50 tjänster, inom alla funktioner och länder där Pierce har kontor. Målet var att implementera en mer teambaserad verksamhetsmodell med färre chefer och ett mer mandatbaserat beslutsfattande. För att stödja den planerade organisatoriska förenklingen har bolaget börjat förbättra kärnprocesserna genom implementering av leanmetodik i hela organisationen tillsammans med ökad digitalisering och automatisering. Ambitionen är att den nya verksamhetsmodellen ska generera en årlig kostnadsminskning om cirka 25 MSEK som börjar påverka resultatet redan från första kvartalet 2024, medan effekten på kassaflödet gradvis genereras under första halvåret 2024. Den totala direkta kostnaden för omorganisationen, inklusive avgångsvederlag och rådgivningskostnader i Sverige, Polen och Spanien, uppgick till cirka 18 MSEK under det fjärde kvartalet 2023. 
Stängning av fysisk butik 
För att fortsätta arbetet för ökad effektivitet har bolaget stängt den fysiska butiken i Sverige från och med den 31 december 2023. Intäkter från butiksförsäljningen har redovisats under segmentet Övrigt och utgjorde endast en mindre del av den totala omsättningen. Den totala kostnaden för butiksstängningen, exklusive de uppsägningar som beskrivs i stycket ovan, var 1 MSEK och har tagits upp under jämförelsestörande poster. 
Nedskrivning av goodwill 
Bolaget genomförde ett årligt nedskrivningstest och det beräknade nyttjandevärdet om 36 MSEK, för segmentet Övrigt, indikerade på ett lägre värde än dess redovisade värde om 52 MSEK. Därmed gjordes en nedskrivning av goodwill om 17 MSEK hänförlig till segmentet Övrigt, vilken påverkade av- och nedskrivningarna under det fjärde kvartalet 2023. Nyttjandevärdet har fastställts med samma metod som beskrivs i årsredovisningen för 2022 med uppdaterade antaganden om prognos och en ny WACC på 14 procent. Det årliga nedskrivningstestet för segmenten Offroad och Onroad visade inget nedskrivningsbehov.  
VD har ordet 
Trots en fortsatt svag efterfrågan har vi hållit en stadig kurs, och som planerat haft en försiktigare ansats under Black Month-perioden. Syftet med detta var att säkerställa vår goda likviditet genom att ta en mindre risk gällande våra inköps- och lagernivåer. Vår försiktigare ansats och den svaga marknaden påverkade våra volymer under det fjärde kvartalet, försäljningen minskade med 10 procent i SEK och med 15 procent i lokala valutor jämfört med samma period föregående år. 
Trots den svaga efterfrågan och minskade volymer fortsatte vi att stärka våra marginaler, främst genom prisjusteringar som innebar att bruttomarginalen ökade med 6,9 procentenheter jämfört med förra året, till 44,7 procent. Noterbart är att de ingående fraktkostnaderna för första gången på fem kvartal inte minskade under kvartalet jämfört med föregående kvartal, eftersom vi inriktade oss på att sälja av överskott av lagervaror med högre fraktkostnader vid inköp. Framöver förväntar vi oss att fraktkostnaderna successivt kommer att fortsätta minska något, om än i en något lägre takt. Det finns en risk för möjliga ökningar under de kommande kvartalen till följd av situationen i Röda havsområdet. 
Trots ett underliggande inflationstryck lyckades vi hålla våra fasta kostnader i kronor i linje med samma period föregående period. Justerad EBIT under kvartalet var ‑24 MSEK. Justerad EBIT påverkades totalt med 13 MSEK från nedskrivning av goodwill i segmentet Övrigt, avskrivning av varumärken samt effekterna av våra ändrade grundantaganden för avsättning för överlager. Justerad EBIT exklusive effekterna av dessa uppgår till -11 MSEK. Ett negativt resultat är givetvis aldrig tillfredsställande, men vi ser en tydlig förbättring jämfört med de -23 MSEK som vi rapporterade i justerad EBIT för det fjärde kvartalet föregående år. 
Justerad EBIT under helåret 2023 var ‑85 MSEK. Justerad EBIT påverkades totalt med 57 MSEK från samma faktorer som under fjärde kvartalet (nedskrivning av goodwill, avskrivning av varumärken, ändrade antaganden för avsättning för överlager). Justerad EBIT exklusive effekterna av dessa uppgick till -28 MSEK, vilket är en förbättring jämfört med -53 MSEK som vi rapporterade i justerad EBIT för föregående år. 
Vårt fokus på att optimera lagernivåerna med hjälp av riktade kampanjer och prissättningsstrategier tillsammans med förstärkt kontroll över inköpen resulterade i en god likviditet om 222 MSEK vid årets slut, 86 MSEK högre än för samma period föregående år. 
När vi nu har gått in i det nya året ser vi att efterfrågan är fortsatt svag. Vi förväntar oss en måttlig ökning under 2024, även om marknadsutsikterna är osäkra. 
Under de senaste två åren har Pierce gått igenom en period med enorma marknadsutmaningar. Som en reaktion på dessa gjorde vi under det tredje kvartalet en omläggning av strategin till det vi kallar ”Pierce 2.0”, med en vision att bli den obestridliga ledaren som renodlad e-handlare på den europeiska marknaden för utrustning, reservdelar och tillbehör till motorcyklister. Denna vision bygger på sju strategiska grundpelare: 

  • Att uppnå ett odiskutabelt ledarskap inom Offroadsegmentet och en lönsam tillväxt för Onroadsegmentet 
  • Att ha den högsta kundlojaliteten i branschen 
  • Att skapa en enkel "go-to-market"-approach 
  • Att vara bäst i branschen inom prissättning och inköp 
  • Att inneha egna marknadsledande “value-for-money"-varumärken 
  • En modern och skalbar IT-stack 
  • Att ha en slimmad och snabbrörlig organisation 

Under hela fjärde kvartalet satsade vi primärt på att skapa en smidigare och mer snabbfotad organisation, ett avgörande första steg mot att genomföra Pierce 2.0-strategin. Detta inbegrep en personalminskning med cirka 50 medarbetare (tjänstemän), motsvarande cirka 25 procent av totala antalet tjänstemän (exklusive kundtjänstmedarbetare och vissa produktionsresurser). Samtidigt övergick vi till en mer teambaserad verksamhetsmodell, främjande ökad individuellt ansvar och engagemang. Vi införde också ett leanbaserat arbetssätt i syfte att förfina våra operativa processer. Denna omvandling utgör en betydande kulturell förändring som fundamentalt påverkar det dagliga arbetet för det stora flertalet av våra medarbetare. 
Nu är vi redo att gå vidare med de återstående pelarna i vår strategiska färdplan. Vi arbetar hårt och målmedvetet med detta, men det är viktigt att understryka att vi står inför en omfattande uppgift. Det krävs genomgripande förändringar för att nå de mål vi har fastställt i de sju pelarna. 2024 kommer att vara ett år av transformation. De förändringar vi genomför 2024 kommer att lägga grunden för Pierce som ett välmående företag under många år framöver.